Malam Satu Persahabatan..

Dari awal tahun 2010 lagi aku dah dapat jemputan untuk ke malam perjumpaan semula teman-teman sekolah menengahku dulu. Tapi malangnya, aku tak berkesempatan untuk datang disebabkan banyak hal yang lebih penting perlu aku utamakan. Maaf kawan-kawan. Motif entry aku kali ni bukan berkenaan agenda untuk malam reunion keseluruhannya tetapi lagak tetamu yang hadir pada malam tersebut yang ingin aku rangkumkan sesingkat yang mungkin.
Hitam putih menjadi warna pilihan tema malam reunion Malam Satu Persahabatan yang baru saja diadakan akhir bulan Mei yang lepas. Sekali fikir memang seronok dapat berjumpa teman-teman lama yang setelah sekian lama tak berjumpa. Mananya yang kaki gaduh, kaki ponteng, kaki belendir, kaki melawan, kaki skodeng, kaki bola, kaki jiwang, kaki bangku, kaki kipas, kaki cengeng, kaki belit dan tak lupa juga kaki tangan mereka-mereka yang bijak pandai cerdik dan pintar. Semuanya dah berubah. Ada yang dulu rendah dah jadi tinggi, yang kurus jadi berisi, yang pendiam jadi kecoh, yang serabai jadi kemas, yang jelek jadi perhatian, yang lelaki jadi perempuan dan tak lupa juga yang bertudung dah jadi sarung nangka.
Dua tiga hari lepas majlis itu berlangsung aku terbuka 'Mukabuku', tetiba aku terpandang album gambar teman-teman yang menghadiri malam reunion tu. SubhanAllah... Mengucap panjang aku derr. Kadang-kadang bila fikir balik, bagus juga Allah berikan aku alasan tak datang turut serta dalam majlis tersebut. Terkejut beruk aku, majoriti yang datang pesta bagai dipagi hari. Dressing up habis semua dah macam artis. Berlumba-lumba nak lawan Rozita Che Wan siapa skirt paling singkat. Majoriti pakaian perempuannya terlalu pendek pada mata aku la. Mata orang lain aku tak tahu. Yang memakai tudung pun boleh dihitung dgn jari. Ada yang pakai pun macam tak pakai tudung. Ya Allah.. Terpinga-pinga juga aku, apa objektif majlis ni? Sekadar nak peragakan baju sarung nagka tu je ke? Adusss....
Aku tahu Johor Bahru ni boleh dikatakan bandar yang pesat membangun juga, tapi budaya tu jangan la ikut orang barat. Orang Yahudi tengok anak Melayu Islam peragai gaya ni, gelak guling-guling depa. Jagalah maruah, aku sebagai lelaki pun tengok malu. Aku lagi suka tengok sarung nangka kat pokok, sekurang-kurangnya dah matang boleh masak lemak.. slurrpppp.. 
Yang peliknya, semua budak lelaki pakai terlebih menutup aurat siap pakai kot berlapis-lapis lagi. Tapi kenapa yang perempuan majoriti tak cukup kain?
Yang makhluk 'jadian' pun satu hal. Terikut-ikut dengan lagak pengacara Dee.. Adoyaii.. Tak malu ke berpakaian serupa jantina lain. Mungkin anda semua tak malu tapi bagi orang yang buta gaya hidup 'sosial'  dan kuno dengan gaya hidup orang 'bandar' seperti budak kampung macam aku ni iannya sungguh MEMALUKAN... SO EMBARRASSING...
Ini sebagai peringatan untuk aku juga. Aku tak sempurna, jadi sama-sama beringat.. Dari dulu orang dok asik kata dunia nak kiamat, tapi kita tak tahu lama lagi ke atau sebaliknya entah esok lusa.. Hanya Allah SWT saja yang tahu detiknyanya. Allahualam..
  Bukan untuk mengaibkan kawan-kawan, tapi sebagai nasihat supaya berwaspadalah pabila nak menggayakan pakaian dikhalayak ramai. Jangan lupa atas IC terang-terang tulis ISLAM, BIN & BINTI..


Best Regard,
 
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

5 komen:

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

ermm..
nak tegur.. nanti dkata mcm baik..
tp itulah realiti..
sebelah meja aku tu..
hehe

sI tEDI berkata... [Maklum Balas]

itu ke gambar sebenarnya

masyaAllah.

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

akak ada tgk juga...
dalam fb/blog minna kot...
tp, tk sangka plak seteruk ini....
Istighfar byk2...
Allah pelihara awak man....
bersyukurlah....

noramsein berkata... [Maklum Balas]

betol man... mula2 mcm sedih x dpt gi... tp ble tngok begitu... mcm anugerah oscar dh dressing nye... nsib baik x gi... klu g sama2 la cuci mata... ooooops=p... tp careful, jgn bell tau hal ni... kang merajuk dia... tergolek2 dia uruskan reunion ni... huhu

nza berkata... [Maklum Balas]

perkara yg baik disalah gunakan...knapa la msg2 nk tunjuk betis tu...masyallah!!!ngeri tgk.