3 Kali Seumur Hidup..

Tahukah anda Allah swt akan memanggil kita hanya 3 kali seumur hidup kita..
.
Panggilan pertama adalah panggilan AZAN
Itu adalah panggilan Allah yang pertama....panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar...ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah...tp Allah masih fleksibel, Dia tak "cepat marah" akan sikap kita...kadang kita terlambat, bahkan tidak solat sama sekali karena malas...Allah tidak marah seketika...Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatNya, baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak...Allah hanya akan membalas umatNya ketika hari Kiamat nanti.
Panggilan yang kedua adalah panggilan UMRAH / HAJI
Panggilan ini bersifat halus...Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yg halus dan sifatnya bergiliran....setiap orang mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan orang yang lain. Jalannya bermacam-macam...yg tidak ada duit menjadi ada duit, yg tak merancang pula akan pergi, ada yg memang merancang dan terkabul. Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan "Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan", sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yg ke dua... saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali...Allah berkata, "laksanakan Haji/Umrah bagi yg mampu"...
.
Panggilan yang ketiga adalah panggilan KEMATIAN
Panggilan yang kita jawab dengan amal kita...pada kebanyakan kasus, Allah swt tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan..kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh...karena itu Shinta, manfaatkan waktumu sebaik-baiknya...Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah........... InsyAllah, syurga adalah balasannya....."
.
Salingan skit..
Agak2nya ape yg minah kat bawah ni cakap ye?? Agak2nya die ingat tak panggilan Allah SWT yang ke-3 tu?? Huh..
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

32 komen:

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam Man,
tima kasih ... entry ini memberikan aku kesedaran dari terus lena... MasyaAllah... sudahkah kita bersedia utk mati? Cukup sudahkah amalan yg kita bakal bawa?

Naz berkata... [Maklum Balas]

huhuhu... gambo yg pegang mic tu bikin semak jer... but, n3 yg menginsafkan...

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

best entry ni..
menyedarkan dr mimpi yg panjang..
huhu...
sape yg pgg mic tu?
=p

Naz berkata... [Maklum Balas]

Miena..
tu bukan gambo pelakon dan pelawak drama swasta ker? :p

hysman berkata... [Maklum Balas]

Amirul,
Waalaikumussalam wbt bro..
ape info yg boleh dikongsi,akan cuba dikongsi..hehe..
persoalan tu hanya kita je yg boleh jawab..
tepok dada tanya iman..
:)



Naz,
gambo pompuan yg pgg mic tu bro juz utk renungan bersama..bukan utk menghina tapi sbg contoh yg general ler.itu suma hak individu.sape aku yg nak menilai org..cuma aku terpikir,diusia mcm tu,ape yg die ingt kat kpale hotak die ye??anak2 die tak rasa malu ke mak die ghupa gitu..hmm..



Mienna,
sama2lah kita..
ko tak knal atau buat2 tak kenal..
hahaa..
agak2 mu sape artis Malaysia yg brani kluakan statement menghina Nabi saw dlu??
:p



Naz,
persoalannya,lawak ke Naz???
da nama pelakon mesti pandai berlakon..hahaa..

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Kalau Sebelum nih...gua selalu gunakan WALAWEIIIIIIIIIIIII...

Lepas Gua tgk gambow yang skali tuh......Gua gunakan BINAWEEEEEEEEEEiiiiiii heheheheheh

Manuasia? Manuasia?

Takut Siut!!!!!
Terima kasih HysMan...

hysman berkata... [Maklum Balas]

Bro DJ Epoi,
Heheheheheeeeeee....
Binaweeeiiiii ditahap dewa2 kuase 16 tu beb..
wawawawawaaaa..
manyak trok punya olang..
hahaa..
kasihmu ditrima..
:)

❀aRaBeLLa❀ berkata... [Maklum Balas]

tak taw la sape la laki yg malang jadi asben yg pegang mike tuh?? yg tak boleh blah tu da ler muda dari dia lak tu..entah ape ilmu dia pakai pon x taw lah..(uihh da start bergosip...hahahhaa)

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Ara,
mmg tak leh blah..
laki tu bukat takat malang + sengal ayam lagi..
ntah2 asben die da kena asap kot b4 kawen..hahaa..
die pkai ilmu altuyikedaluso..
tahu??
hehee..

buat dosa je aku join bergosip nih..hehee..

❀aRaBeLLa❀ berkata... [Maklum Balas]

entah le tak tau..ape menatang tuh?entah2 awk le tok gurunye..hahha

hysman berkata... [Maklum Balas]

oo..ilmu tu manyak digunakan kat planet zargus..
penuntutnya sumer dimestikan berbaju itam jarang berbelang ijau..lidah kot diwajibkan bewarna ijau jugak..
hahaa..
woit,ni bukan takat tok guru je tapi masterpiece..
hehe..

kantoi..ngulor yea..
:p

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Hidup ini ibarat pengembara, mencari bekalan untuk 'di sana' nanti......

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

same mcm yg diatas..

nape aku asik terjumpa bende2 yg 'menginsafkan' ni?
btw, sgt terharu..

Naz berkata... [Maklum Balas]

harap2 semua org dpt ambil iktibar dng entry hang ni. pasal gambo pelakon tu bagus ditempelkan kat sini.. mana tau dia sesat masuk blog hang ni. timbul keinsafan di hati dia...

Hazlin Nazri berkata... [Maklum Balas]

Salam,
manusia mudah lupa. terima kasih kerana mengingatkan...

Idalara berkata... [Maklum Balas]

salam man...Insyaallah info sebegini buat kita tambah insaf dan memperbaiki diri ke arah yg lebih baik..ingat mengingatkan ke jalan kebaikan adalah sgt bagus dan digalakkan...(poyo jer..mcm ceramah lak...)

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
InsyaAllah..
:p



Sheh,
itu bermakna 'die' mahu anda insaf..
hahaa..
:)



Naz,
Iye ke??nak ke die 'ter'pegi ke blog aku nih??hahaa..
hope ler..
hehe..
:p



Kak Lin,
Lama tak dengar kabo..hehe..
sama2 kaseh..
:)



Kak Ida,
insyaAllah kak..
wokey ler tu kak sama2 ler kite poyo..
kahkahkah..
:p

hysman berkata... [Maklum Balas]

terimas kaseh kawan2..
prihatin jugak dlm n3 berbentuk camnih..ingatkn tak dpt sambutan n3 berupa ghinie..
hehee..
TQVM..
:)

Naz berkata... [Maklum Balas]

Mana la tau kan?? dunia tanpa sempadan...

hysman berkata... [Maklum Balas]

tapi akan ku bina sempadan tersebut..
hahaaaa...
:p
weh,ko tag aku yo!!!

Naz berkata... [Maklum Balas]

hehehe... x payah, biarkan boleh di akses di mana saja..

ya.. aku telah tag ko... naper?

hysman berkata... [Maklum Balas]

oleh itu gunalah stremyx broadband hahaaaa....
weh bro,blog ni private limited woo..Smilemyfta Pte. Ltd. (c)
hihikk..

takde pape,
aku suka..suka bangat beb..
hehee..

Naz berkata... [Maklum Balas]

wah.. blog sdn bhd.. masyuk tu bro...

suker yer? nak lg ker? hehehe...

hysman berkata... [Maklum Balas]

aik sdn bhd aku tak mcm sdn bhd ko bro..
hahaa..masyukkkk..
:)

aku suker sangat..tag ler lagi..sampai termimpi2 aku..
hahaa..
>:s

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku punyer bkn sdn bhd.. tp sendri mau ingat... hehehe...

ok, jng menyesal kalo aku tag hang 20ratus kali pas2 ni.. :p

hysman berkata... [Maklum Balas]

jadik yg aku pon kne pikir la sendirik..hehe..

aaahh..no hal ar bro..small matter..
aku klu tag ghupa gini aku suka melibatkan gambo2,tapi klu 100% perkataan,kne tunggun betul2 sepurnama bru aku boleh setlekn..
hahaaa..
aku sahut cabaranmu itu..
hi..:)

Naz berkata... [Maklum Balas]

yea, bethool... sendiri pk sendri..

ko suker tag berbentuk gambo? naper? pesal pakai snap jer kan. tak payah tulis2... hehehe.. aku langsung x suka tag. tp kalo dah kena, mulalah nak cari mangsa seterusnya... hahaha...

hysman berkata... [Maklum Balas]

sendirik pikir akan jadi merapu..
:)

yepp,betul..juz capturedan upload..nak jwb2 tulis nih kene dok pikiah..adoiii...
same la dgn aku..suka jd pemangsa..
hahaa..

Naz berkata... [Maklum Balas]

saper yg start tag meng'tag' ni ha?? memang bikin havoc jer. nampak mcm surat berantai.. kalo dah kena, kenakan balik pd kwn2. huhuhu...

hysman berkata... [Maklum Balas]

ntah..
tp tak berseri la klu tak men tag menge'tag' nih..
itu tandanya prihatin n alert pada teman2 blogger..
kihkihkih..
best woo..
kdg2 benda diluar aqal terpaksa ku pikir nak menjawabnye..adoii..

Naz berkata... [Maklum Balas]

dah berapa tag ko kena? aku x tngk lg tag2 ko sblm2 ni.

hysman berkata... [Maklum Balas]

perghhh..tak prihatan ar lu beb..
hahaa..
masok nih bru 3 bro..
dlu mmg aku tak suke..
tp la nih keje opis kureng so boleh menjalankan otak aku yg tgh berenti nih..hehee..
layanzz...
:)