Keriangan Keluarga Proton Exora..

Bermula dari awal tahun ni (Februari 2009), ramai dok pikiak camne la ghupa dan nama kete MPV Malaysia yg pertama nih. Setelah sekian lama dok tunggu akhirnya Proton MPV muncul, tapi sebelum tu di kesempatan ni aku nak ucapkan tahniah pada Proton Holdings atas pengeluaran kereta baru ni dan tak dinafikan bentuknya boleh dipuji, tetapi kualiti lain kita still tak tahu lagi.
Dengan kesempatan yang aku ade hujung minggu nih, aku gi la Showroom kete Proton kat sekitar area JB nak tengok dengan mata kepala sendiri camne ghupa sebenar Proton Exora. Tengok dalam berita tak bape nak jelas. Aku pon pegi la Proton Showroom (saje buang masa :p).. Hahaa..
Overall, design ketenye boleh tahan la, chantekk.. Aku tertarik tang lampu blakang dan panel LCD untuk GPS tuuu. Ade gak VCD/DVD Player.. Ekon blakang, soket power macam2 adaa.. Menarik jugak ler..
Pada aku Exora ni looks like Toyota Innova and Nissan Grand Livina skit. Bentuk more pada Innova tapi cc sama cam Grand Livina juz 1.6 only.. Aiyoo, camne kete yg sebesar tu hanya guna 1.6 lorrr.. Aku rasa 2.0 better skit like Innova.. Manyak kuat sedut minyak woo kalau body berat tapi guna 1.6 only.. Adoiii.. Tapi sape aku nak kritik, barangkali engineer yg design kete tu da buat yang terbaek utk kereta MPV pertama Malaysia nih. Tahniah Proton.. Dengan harga yg berpatutan, aku pikir mungkin sambutan diluar jangkaan.. Barangkali?? Hehe.. We'll see..
.
Aku pon tak nak la ulas pepanjang. Tak gempaq arr kan.. Korang nengok sendirik oraitt. Nak tengok gambo yg lebih lanjut klik sini k..
Mula2 dulu namanya Ixora sempena nama saintifik bunga siantan. Tapi pastu dituko pada Exora, knape aku pon tak tau sebab dalam peraduan memilih nama kereta baru Proton syaratnya tidak boleh gunakan nama binatang dan tumbuhan. Tak dan pastu Ixora (nama tumbuhan) yg menang tapi ditukar dari 'I' jadik 'E'. Knapa ye? Mungkin org kuat Proton nih minat cite Ezora kot.. Hehe. Aku dengar sesape yg da booking kete nih kena tunggu 3bulan.. Dush!!! Tidokk dulu. Hahaa..
Sebelum kete ni di lancarkan Proton da bukak utk tempahan walhal tak dpt tengok keretenye lagik.. Boleh ke mcm tu?? Dalam Islam boleh ker jual beli sebegitu ghupa??
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

65 komen:

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

menjawab soalan tempahan tu...

bleh....~kalau tak salah akak lah...~

ada istilah dia...
tp, akak tak nak tulis istilah tu dlm rumi...
kot tersilap....

tp, perincian brg2 yg ditempah, dh di ketahui lah....
cam tgk gambar ker....
sama jgk perihalnya kalau kita tmpah brg guna katalog...
tak tgk brg, tp kita tahu dah brg nya camna, tgk gmbr.....

Emmm......
org lain ada pndapat lain tak...
takut akak tsilap....

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam man,

Apepun Tahniah kepada Proton... kerana ada peningkatan... sepatutnya kita sokong barangan buatan Malaysia... Tang 1.6CC tu aku pun rasa tak baper sesuai... tapi mungkin mereka yg merekacipta itu sudah membuat kaji selidik yg terbaik... dan ada sebab2 tertentu... wallahualam

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
den pon ade pikir cam akak jugak tapi den sempat carik maklumat dlm tenet utk mensahihkannya..
cth jwapan yg den dpt mcm nih:-

"Hukum asal bagi setiap pembelian sebegini adalah Haram disebabkan wujudnya gharar atau uncertainty harga, bentuk dan ciri specific kereta tersebut. Pembelian ini boleh dikategorikan sebagai Istisna' iaitu pembelian sesuatu barangan yang akan disiapkan oleh penjual melalui proses perkilangan dan pembuatan.

Beirkut adalah beberapa syarat utama secara ringkas yang mesti dijaga dalam jual beli bentuk tempahan baranagn pembuatan ini:

1. Kemestian menjelaskan sifat-sifat barang yang diingini mestilah dipastikan dengan jelas dan terang.

2. Menetapkan tempoh siap pembuatan sama ada panjang atau pendeknya. Kecuali mazhab Hanafi tidak mensyaratkan sebarang tempoh tertentu, kerana itu adalah syarat dalam jualan as-Salam.

3. Sebelum pembuat memulakan kerja, status aqad adalah ghayru lazim (boleh dibatalkan oleh sebelah pihak walau tanpa persetujuan yang lain), namun setelah kerja tamat sebelum diberikan kepada penempah, aqad telah bertukar menjadi lazim (hanya boleh dibatal dengan persetujuan kedua belah pihak). Adapun, jika hasil kerja pembuat berbeza dengan perincian sifat yang ditempah, penempah boleh memilih sama ada untuk meneruskannya. Keputusan Akademi Fiqh OIC dan Majlis Syariah Majis Perakauan dan Kewangan Islam sedunia memutuskan bahawa istisna adalah aqad lazim.

4. Harus penempah (pembeli) mengenakan denda dalam bentuk kewangan ke atas pembuat sekiranya ia gagal menyerahkan barang yang dijanjikan dalam masa yang ditetapkan.

Keperluan mengetahui dengan jelas harga, tempoh serahan dan lain-lainya diadaptasi dari hadis Nabi s.a.w dalam hal jualan as-salam

"Barangsiapa yang membeli secara serahan barangan tangguh (as-Salam), hendaklah ia menetapkan timbangan, beratnya dan tempoh masa dengan jelas." (Riwayat al-Bukhari)

Namun demikian, hukum mungkin berubah dalam beberapa keadaan tempahan, iaitu:-

1. Tempahan tanpa sebarang bayaran. Ia harus atau dibenarkan menurut hukum kerana ia ibarat janji satu pihak untuk memeterai kontrak istisna sahaja.

2. Tempahan dibuat dengan bayaran namun pembeli boleh menarik balik. Iaitu jika harga tepat dikeluarkan, pembeli boleh menarik balik tempahan tanpa denda jika mereka tidak selesa dengan kualiti, bentuk dan harga terakhir kereta itu. Jika tempahan yang dibuat dengan sifat sebegini, ia mungkin boleh menjadi harus akibat kuantiti gharar yang mengecil bagi pihak pembeli, manakala gharar yang berlaku di pihak Proton adalah masih kecil selagi mereka belum memulakan proses pembuatan.

3. Tempahan dibuat tetapi harga kereta diberikan secara range iaitu dari RM 70,000 ke RM 80,000. Ia masih dikira gharar yang besar. Justeru, ia masih jatuh dalam hokum haram kerana bercanggah dengan syarat istisna dan salam yang ditentukan oleh Nabi s.a.w."


Camne tu kak ye?? :(

hysman berkata... [Maklum Balas]

Bro Mirul,
Waalaikumussalam bro..
Kita as org Malaysia patut berbangga dgn pencapaian Proton.
Sokong produk tempatan. yeh!!!
Avanza 1.5 laung woo minyak coz kete beso cc kecik..
ntah..pepandai je aku..
hehe..
:p

Idalara berkata... [Maklum Balas]

Salam hysman..meksih kerana kerap singgah kat teratak akak dan beri pandgan serta perihatin apa yg berlaku kat akak..

hmmm..nice..akak mng minat keta buatan malaysia ni..tapi la ni msh tak mampu nk beli keta lagi..mampu hidupkan lesen jer..
nak tguk sedara mara,kwn2 siapa yg mula beli keta terbaru ni..nak tmpng merasa naik je..

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Ida,
Waalaikumussalam kak..
Sama2 kasih..sama2 la kita berblogging..sonok jugak kdg2..hehe..
sbg sorang sahabat patut prihatin kot..poyonye da klua..hahaa..
:p

takpe la kak,itu suma rezeki..klu ade,ade lah..utk masa nih kita dpt naek je pon da kira cukup bagus.cam saya,takde keta ade moto cepai je tapi tiap2 ari dpt tumpang nek keta idaman honda Civic n Toyota Camry (opismate punya)..
selesa noooo..kihkihkih..
:)

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku ni x brapa pandai sangat pesal bidang auto2 ni. bila tengok design exora ni nampak cantik dan panjang. sesuai utk yg ada anak ramai. minyak dia jimat ker bro?

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Emmmmm......
kalau adik dpt dr sumber yg sahih, betul lah tu.....

macam yg tertulis....
kalau ghararnya besar, memanglah haram.... Harga tidak ditetapkan secara detail....dan tepat...

kalau ajar students pun, akak selalu bg contoh barangan dlm katalog saja....
susah nak bg cth yg besar2...
Dorang nak faham konsep bai' salam tu pun payah....


bab hukum hakam ni, akk tak la arif sgt.... lebih baik tanya org yg lbh arif.... takut tersilap maaaa....

~akak amik course law syariah masa kat Uni...bab nikah cerai, akak pndai lah... hahahaa.... ~

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Hambik Kou...............!!!

Sesekali kna ceramah.....Bapok panjang lebaw nya....

Gua ponk tak berapa setuju gak ngn Engineb 1.6 4 that car....pasal under power ahhhhhhh!!!!

Proton masih lagi menggunakan sesebijinya engine campro tuh!!!!
Mana ada engine lain lagi beb!!!

hysman berkata... [Maklum Balas]

memang cantik Naz,high spec dgn standard spec punya tak banyak beza.juz GPS n leader seat..yg lain aku tak sure..
Memang sesuai utk 7org..klu mcm tu ko pon sesuai jugak la bro???
hehe..

aku tak tau la jimat ke tak coz kete nih tak ade kat atas jalan raya lagik..nak dengar kata agen proton mmg dorang kate save sikit.tp bila ditanya pada org2 yg expert bab2 auto nih ramai yg kate kuat pakai minyak coz kete MPV jenis beso&berat,klu centimeter cubicnye hanya 1.6,kuat pakai minyak lorr..
nape??ko nak beli ke kawan???
:p

Hazlin Nazri berkata... [Maklum Balas]

Salam dik,
tahniah kepada proton dgn Exora yang menawan.. namun ku telah tertarik hati dengan Enova dan mendakapnya hari-hari... jangan marahhhh....

** pengalaman dengan proton memang menyedihkan hati... huhuhu...

Qarl berkata... [Maklum Balas]

x minat

haha

tp bangga kerana kereta tempatan

Naz berkata... [Maklum Balas]

wui.. bnyk yg ko tau pesal mpv ni yer. mcm tokeh kedai proton jer.. hehehe..

aku x cadang nak beli. kreta aku tu pun cukup. x nak tambah hutang yg ntah bila nak setle2 ni.. tp design Exora ni cun kan?

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
sumber nih nak kate sahih pon dr kepla akal manusia jugak kak..hehe..
takde dalil atau hadith..
cewahh..

wowww,law syariah??awat tak jadik lawyer syariah kak??best woo..
hehe..
saye time skolah agama,time bab2 munakah ni mata segar bugar..
time bab muamalat,down..
hehe..best ek??
:p

hysman berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
itu je enjin CamPro yg Proton ade..
nnt gwa buat satu enjin lg..
hehe..



Kak Lin,
waaa..innova tuuu...
bkn akak sorg yg ade pengalaman mcm tu,ramai lg..
kihkihkih..



Karl,
belilah barangan buatan Malaysia..
hehe..pomot skit..



Naz,
aminnn...satu ari nnt ku tak jd tokeh proton tp honda..
aminn..haha..
alaa..hutang tu beselah.
takde hutang bukan gaya idup zaman melllinium bro..
:p
design die mmg cun giler cam fazura tendes..

Idalara berkata... [Maklum Balas]

takpe man...yg penting man ada gak motor..mst bnyk berjasa kat man..akak ni tkde keta pun kira okeh gak sbb opis sblh umah jer...buka grill rumah dah sampai grill opis..hehehe..kira2 macm guard gak lah..

hysman berkata... [Maklum Balas]

ooo..untung ler akak.
klu masok keje kol 8,7.59 da bleh gerak..aiyooo,manyak best woo..
hehe..
~moto tu mmg banyak berjasa.taknak tuko walupon da byk kali meragam..
hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

amin.. kalo dah jd tokeh kereta, boleh aku jd partner mu...

aku x suka berhutang sebenarnya. tp mcm ko ckp tu, gaya hidup zaman millenium... huhuhu...

fazura tendes tu saper? plakon gol dan gincu ker?

Unknown berkata... [Maklum Balas]

hype..exora ni not bad..encem la kan..nsb baik tak keluar design yg cam juara..huuu~

hysman berkata... [Maklum Balas]

Naz,
aku jadi tokeh kete hang nak jadik partner,tapi bila aku jadik klinden lori sampah hang nak jadi lead pengangkat sampah??
hehe..soklan cepu emas tu Naz..
melihat kesetiaan sorang kawan pada susah senang kawannya..
beselah tu ye,lumrah kehidupan..
hehe..

itulah pasal,klu kita ade duit berjuta2 pon kena hutang jugak coz klu bayo skelepuk nnt SPRM dtg umah plak..hehe

Fazura tendes adek kepada sepupu belah mak tiri ayah sedara merangkap anak perempuan fazura Gol & Gincu punya biras...
Aiyoooo... :p

hysman berkata... [Maklum Balas]

Anem,
Nape anda berkata bahawa Exora itu hensem sedangkan kamek berkata Exora itu cun?? Adekah anda tau status jantina kereta ini?? Sila war2kan.. :P

Juara bukan sebarang juara,juaranya sebagi juara kereta terpelik didunia wooo....
ok ape.. hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

kalo ko jd klinden lori, aku jd kontraktornya... hahaha... aku gurau jer.. no hal kalo aku jd tukang angkat sampah. janji rejeki halal..

jng berhutang dng Ah Long dah ler..

fuhh panjangnya hiraki kluarga dia.. hahaha...

hysman berkata... [Maklum Balas]

Halal most important..tapi skrg halal da mcm2..yg haram pon da jadik halal..wakakaa..

kat sebelah opis aku nih ade syarikat peminjam wang berlesen,tp majoriti yg minjam org melayu..
adoiii...

sbb tu ler die jadi cam skrg ni..

Naz berkata... [Maklum Balas]

harap2 kita x terjerumus kpd mender2 non halal ni.. bior sikit tp berkat..

org kita tau nak duit senang jer. kalo susah sikit nak mrungut. salahkan gomen dll.. depa x tau ker risiko pinjam kat lintah darat tu? hai, mcm2 la org Melayu di zaman millenium ni..

Unknown berkata... [Maklum Balas]

pd pendapat ce anem,exora ni jantan!lalala..ini berikutan kerana...biarlah menjadi rahsia!hee~

hysman berkata... [Maklum Balas]

Naz,
insyaAllah..

depa tau Naz,tapi da terdesak kadang2 berpikir diluar pengawalan akal..itu yg amek jln pintas..
aku tgk pekeja2 syarikat tu ade 2-3 org melayu pompuan bertudung n pakai keta beso2 BMW..aku pon pelik yg ah long di pon pekejanya ade melayu..adoii..

hysman berkata... [Maklum Balas]

Anem,
anda pasti dgn jawapan anda??
ku nak tahu ape cerita disebalik rahsia itu??

Naz berkata... [Maklum Balas]

aik.. pompuan Melayu bertudung kerja kat opis Ah Long? Siap pakai kete mewah?? aku tengah berfikir jap...

hysman berkata... [Maklum Balas]

Same like Ah Long bagi pinjam duit kat org,tapi aku tak sure Ah Long ke ape..bos aku citer mmg Ah Long..
ntah..
mungkin beliau hanya bekerja kot..
takpe lah kita anggap je rezeki itu halal..
:(

Naz berkata... [Maklum Balas]

hmm.. agak was2 juga pekerjaan depa tu. ok la.. think positif..

hysman berkata... [Maklum Balas]

tapi style aku cam tu susah nak think +ve lorr..hehe..

Unknown berkata... [Maklum Balas]

biarlah menjadi rahsia..
rahsia kerajaan ANEMONI

hysman berkata... [Maklum Balas]

ANEMONI??
adekah ia sepupu sepapat dgn kerajaan METROFULUS??
hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man..
Nak wat camner.. agak2 ko brani x nak ckp kat depa kerja tu bersubahat dng riba?

Naz berkata... [Maklum Balas]

Anem..
ANEMONI?? sedara doraemon ker?

hysman berkata... [Maklum Balas]

Aku berani tapi bila tngok muka awek tu aku jadik tak berani..
hehe..
takde la..aku takde hak nak ckp kat die camtu..aku bukan kenal pon die..aku cuma jadik pemerhati dr jauh..
:p

ANEMONI sepupu sepapat dgn doraemon tapi die baek dgn DORAMIE..

Naz berkata... [Maklum Balas]

ada hak la Man. Hak saudara seagama utk menasihati antara 1 sama lain. cuba2lah berdakwah sket kat awek tu. mana tau bila dngr dr mulut abg Man kita ni, dia insaf akan segala kesalahan yg dia lakukan selama ini.. fuhh.. dah mcm ustaz la pulak..

hysman berkata... [Maklum Balas]

woooo...aku pon tak betul nak nasehat org..aku tak sesuai ar..
bkn aku tak bt/jawab tapi gaya style awek tu yg buat aku terdiam..klu nasehat berbuih pon blum tentu die nak ikott..so gwa hanya boleh geleng2 kpala bila tengok die..hehe..
ok ape,seswaiiii lor hang jadik ustaz..hehe..
Assalammualaikum ustaz!!!
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

Waalaikumusalam wbt wahai saudaraku.. hehehehe... kalo x boleh nasihat guna mulut, gunakan hati saja. doa2kan yg baik2..

hysman berkata... [Maklum Balas]

hahahaa..sesuaii woo...
itulah yg daku lakukan pabila menatap wajah si dia..
doa,doa dan terus berdoa..
hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

bagus.. kalo nampak x berhasil, wat solat hajat pulak..

hysman berkata... [Maklum Balas]

aku bukan buat solat hajat Naz tapi buat solat istiharah..tak tahu calon antara dua..hehee..

Naz berkata... [Maklum Balas]

hohoho... dah sampai seru ker Man??

hysman berkata... [Maklum Balas]

da dekat daa...
aku tunggu ko lepas baru aku plak jalanzzzzz....
kate org tua2,tak bek langkah bendul..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

la ni mana ada rumah pakai bendul lg. rumah dah tinggi2. kena pakai lip.. hehehe

hysman berkata... [Maklum Balas]

ish..umah aku still ade bendul lagik nooo..hee...
aku kasik ko jalan dulu ye..
tanda hormat..
tapi pelan2 kayoh lorr...
gwa follow lu kat blakang..
wakakakaaa..

Naz berkata... [Maklum Balas]

kat kg aku ada lg bendul juga mcm rumah family hang..
x payah tunggu. sampai seru nnti trus g nikah... hhehe...

hysman berkata... [Maklum Balas]

style aku,aku hormat dan aku sanggup bekorban dgn org yg lebih tua dr aku..klu kawan baek lagi aku suka mengalah walupon awek aku sendiri da jd awek die...
adoiiiii......hehee..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

ish2x.. jng ler smpai camtu bro. zaman skrg kita kena fikirkan diri kita sendiri, tetapi jng smpai menindas org. boleh mengalah, tp jng smpai makan diri. try ubah paradigma tu bro. ingat.. dunia di luar sana sedang menanti ko.. :)

hysman berkata... [Maklum Balas]

waaaa...baguih lor ayat ko..
ok,nnt aku cuba ubah paradigma aku oraitt..hahaa..
tapi aku takleh ler,da mmg aku camtu....aku tak kesah..da bese agaknye..
hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

kalo camtu aku x bleh buat apa2. hanya empunya diri yg tahu apa terbaik buat dirinya sendiri.. ;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

betul tu bro..
nak lagi mamat poyo cam aku nih..
hmm... :(
yg penting org sekeliling hati gumbira kita pon gumbira la jugak..
:)

Naz berkata... [Maklum Balas]

betul.. semua org gembira dan kita pun happy. yg pnting win-win situation. tu adalah sebaik2 keadaan..

hysman berkata... [Maklum Balas]

win-win??
apekah itew??
aderkah??

Naz berkata... [Maklum Balas]

win2 maksudnya... ko untung, aku untung.. maknanya sama2 untung. ;p

hysman berkata... [Maklum Balas]

oo..perkataan baru aku blajo arini..
thanx for da info..
win-win..
chaiyookk..
insyaAllah..

Naz berkata... [Maklum Balas]

kalo win-loose maknanya aku untung, ko rugi. begitulah situasinya kalo terbalik2an perkataan win dan loose tu. win-win, win-loose, loose-win, loose-loose atau pun situasi x main. actually tu adalah konsep yg didedahkan oleh Stephen R Covey. ko boleh guna win-win situation utk menempatkn diri ko dlm keadaan paling optima. :)

hysman berkata... [Maklum Balas]

ooo....ok..
ilmu baru nih..
thanx for sharing bro..
kadang2 aku boleh paham ayat ko..
tapi somtime ayat ko aku susah nak paham skit..bahasa bombastik..
tang last sentence tu aku kurang paham..

Naz berkata... [Maklum Balas]

ooo.. contoh win-win situation. ko ajak member ko si A untuk temankan ko balik kg kerana kazen ko kawen. Si A setuju dan korang balik kg. habis jer kenduri, si A ckp dia berkenan dng adik kazen ko yg 1 lg (katakan si B). ko kenal si A ni memang bertanggungjawab dan beragama. dan ko tahu si B juga merupakan gadis yg baik. so, ko kenen2kan depa berdua smpai jd kapel dan berkawen. so, inilah win-win situation. tp kena ingat win-win bukannya bertujuan utk guna mempergunakan. dlm kes ni ko dpt 2 kemenangan iaitu dpt balik kg dan dpt mengeratkankan persahabatan menjadi persudaraan. si A juga dpt kemenangan juga. dpt bini dan dpt jadi kazen ipar ko... hmm.. agak2 ko pahan ak bro??

hysman berkata... [Maklum Balas]

oooo..ok aku paham..
mcm tu rupa gayanya..
baru aku paham..
jadi kat sini suma dapat benefit laa..
tapi yg untung mmbr aku tu pasal dpt kazen aku..
kazen dgn kazen boleh kawen ape..
hukhuk..
sedey aku..
aku yg melepas..
hahahaaa....
aku paham..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

kan si A ada kazen pompuan...C namanya (ct kot?? hehehe) dngr crita kazen dia tu ratu kebaya tahun 2008. jadi untuk menyambung kembali win-win situation, apa kata ko luahkan hasrat ko kat si A utk menyunting C. nanti ko boleh berkazen ipar kuasa dua dng si A dan si A juga sebaliknya. kebetulan B (bini A) pensyarah ekonomi dan C (bini ko) student jurusan ekonomi. jadi jika ada masa yg terluang depa boleh adakan sesi soal jawab pesal ekonomi... ha... win-win situation menjelma lagi...

actually win-win bukanlah kebetulan semata2. tp ia adalah dlm perancangan manusia yg sentiasa berfikir. hari2 ko boleh wujudkan situation ni, walaupun dlm perkara2 kecil.. try la, paling senang senyum. bila ko senyum kat org, org tu akan senyum balik kat ko. kan win-win namanya tu.. ;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

oo...mcm tu ye..
dat mean +ve feedback reaction la ye..2-2 dpt benefit yg baek..
secara tak langsung hubungan yg dieratkan tu adelah penghubung satu lagi jalan yg menguntungkan kita dan dia..
tapi perancangan perlu ada la..
org mcm nih mesti pandai biznes coz perancangan die sungguh accurate..somtime org yg bijak je boleh mengawal situation mcm nih..
sbb tu juga tgk mcm anak sultan kawen dgn anak sultan negeri lain,takkn anak sultan kawen dgn hulubalang bese je kan..
aku paham..
sesungguhnya kau da buat smile win-win ler..
hehee..
aku juga nak win-win dgn ko..
ok???hahaa..

Naz berkata... [Maklum Balas]

ala, org biasa pun boleh buat. janji ada niat yang baik. itu inti patinya.. biasanya pemimpin spt tok penghulu dulu kala mengamalkan konsep win-win ni. pernah tengok mcm mana tok penghulu dlm criter 'Nujum Pak Belalang' settlekan masalah 2 org kampung x?

jadi ko skarng smile win-win? bagus3x... ;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

oo...paham2....

senyum itu sedekah..
win-win la tu.....
huhu..

Naz berkata... [Maklum Balas]

betul tu. senyum adalah sedekah. 1 lg bagi salam dan jawab salam. tu pun salah satu contoh win-win...