Lelaki atau Perempuan yang Lebih Suka Mengumpat??

Alasan-alasan seperti - untuk menjadikan iktibar, untuk melepaskan tension, untuk membuatkan semua orang peka dgn hal jiran tetangga atau rakan seofis, untuk mengukuhkan pepatah ‘jaga tepi kain orang’ dan juga sekadar mengisi masa lapang.
.
Apa alasan sekalipun aku tak nampak kebagusannya aktiviti mengumpat.
Lumrah kejadian manusia akan rasa seronok bila tengok orang lain ada sifat yang lagi buruk dari kita. Benda ni akan membuatkan kita nampak baik (kononnya), bagus dan berada di status yg lebih tinggi. So, untuk mencapai status tu kita akan cuba pastikan semua orang tahu akan keburukan orang lain. With the intention of making we look damn good. Jadi sebab utama manusia mengumpat adalah untuk membuatkan hati sendiri puas melihat keburukan orang lain dan untuk menampakan diri mereka bagus. (takleh pakai punya orang)
Ada ura2 mengatakan kaum hawa yg sinonim dengan hal umpat-mengumpat nih. Hehe.. Mungkin kaum ibu bercerita pasal rumah tangga jiran mereka yang porak peranda atau pape ler.. Tett!!
Orang lelaki pun kadang2 gila mengumpat juga. Cuma topic sahaja yang lain. Orang lelaki pula akan bercerita pasal kebodohan rakan depa membeli kereta yang buruk atau pasal teman mereka yang dipermainkan oleh kekasih. Kita pusing belah manapun, ianya masih dikirakan mengumpat. Hahaa.. Input yang aku nak sampaikan JANGAN MENGUMPAT..
"Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad) Actually aku terbaca satu forum, itu pasal tercetusnya entry nih. Tekan punya tekan kelua tajuk nih. banyak2 komen semua cakap Perempuan yg ranking prihal bab2 umpat-mengumpat nih. Aku petik skit ;
"Of coz la perempuan!!! mmg hobi dan makanan dia...lelaki ni apala sgt... jarang yg suka mengumpat.. sebab lelaki ni suka mengata depan² nyer..lain la cam pompuan.. nak kata depan takut.. cakapla belakang²..heran sunguh aku.. member² sendiri pun nak ngumpat.. ishk..ishk..ishk.."
"aku setuju gak dgn hang hehehee...yerlah lagi pn diorang nie sebenarnya nk ckap depan2..knonnya nk jaga hati...bile kat belaknga...fuuuuhhhh dahsyat...mngumpat nyeerrrrr ntahlah.... apapn...ngumpat nie elok kan btul xx...kang nti kat pdg mahsyar mlut nie akan citer kebaikan keburukan apayg kite umpit kan tuuu btul x..."
"mengumpat-bg aku due2 same je.tp kene tau bezekan laa.kadang2 mengumpat nih utk bgtau ape yg org lain tatau pasal one particular person.kadang2 utk safety tp jgn sampai memfitnah plak.tuh dah lain"
"tul tu....depan2 pijak semut tak mati...bajet cam baik la kunun...belakang...ngumpat kite....canang cerita satu malaya....kununnya cite yg diumpat tu mengalahkan masalah dunia...lolpada aku tak kesah org tu pelik, huru hara, gile ke hapa atau camner...tp aku tak sker org yg sker mengata org....sbb aku pun takde nak ngumpat pasal org lain...itu hal meke, biar la...takde hak nak masuk campurkeyrol: betul beb kita lelaki takde simpan dalam ati...semua kasi ckp dedepan...sock: tu la citer bab ngumpat ni kekadang lebih pada tokok tambah..."
"laki kutuk2 depan, pompuan kutuk2 blakang.. tp ada jer laki kutuk2 belakang mengalahkan pompuan.. depan kita pijak semut tarak mati woo"
.
Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua..
Takde apa2.. Saje utk renung2kan bersama.. :)
Barangkali seorang 'Penukang' tersedak. Uhukk.. :p..
Ni sama maksud dgn GHIBAH right?? So hukumnya sama kot..
.
**********************************************************
Sebelom aku terlambat, hari ni hari jadi opismate aku Fila, Happy Birthday geng..
~ Konyang den makan piza.. TQVM boss!!
**********************************************************
.
Best Regard,
hysMan
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

66 komen:

Nur Farhana Abdullah berkata... [Maklum Balas]

Pompuan ke laki ke x pnting.. Yg pnting mngumpat mmg x elok.. Heehee..

Tapi kalo ditanya, kaki ngumpat ni slalunya pompuan laa.. Mcm da sinonim kan.. Tapiiii.. Laki pn ngumpat ape kurangnya bang oi.. Lagi teruk dr prmpuan krana ku sndr prnah mndgrnya.. Hak hak hak.. =p

Eiba berkata... [Maklum Balas]

Betul tu Nur Farhana!!! Sokong 201%!!! X kira sekarang gurl or man.. sama jer... Kalau dah ngumpat mmg x hengat dunia kan??? Maklummm dah ader yg join..sapa lagik kalau x si sye...n

Hehehheehhehehhe...HYsman..jgn maree..

I am Karl berkata... [Maklum Balas]

kanzz
hahaha

both sexes kalo dh terngumpat, terngumpat.. hehe

ter....

hehe

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Tak kiralah laki ker pompuan...

sama jer sebenarnya...
Ia bukan berkaitan tentang sex nya..
tp, lebih kepada diri sendiri....
sesetengah orang, dah memang jd tabiat suka mengumpat...
apa saja yg orang lain buat, semuanya tak btoi.....
dia saja kononnya yg betoi...

apa2 pun...
lebih baik kita muhasabah diri sendiri.....

kita ni, pengumpat..org yang diumpat..atau TERmengumpat????

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

menurut satu kajian pakar,
mengumpat ni satu penyakit yg bole berjangkit.
tak kira umo, tak kira jantina.
klo dah sakit tu memang sakit la.

nak ubatnya??
senang je.
jahit mulut tu.
bila dah tertutup memang takleh buka.
selagi bole buka memang tak bole tutup.

anak sapa yg mengarut ni??

Idalara berkata... [Maklum Balas]

salam man..akak rasa dua2 sama...lelaki pmpuan kalau dah mula mengumpat susah nak stop..terlupa pada dosa..

akak dah biasa jadi bahan umpat..dalam opis..pantang dgr hp akak berbunyi..hah!tu pak we call tu...pantang akak nak cuti...hah! nak jumpe bf le tu..pantang ada duit lebih...hah! tu mamat manalah yg support tu..di awal memegang gelaran mak jan..ni akak rasa derita sgt..tapi akak pekakkan telinga..akak jaga peribadi..so sekarang terbukti akak tetap akak...jadi tiada lagi umpatan teman2..kalau siapa yg pernah mengumpat akak tu,akak ampunkan dosa diaorg..kesian lak kat diaorg nak cari akak kat Sana..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Farhana,
laki tu ngumpat pasal hal negara tuuu..hehe..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Eiba,
marah nih....
ni yg nak soh payung steamboat kat tasik layang2 p.gudang nih..

~mcm ade experiance je bab2 ngumpat nih.. :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
termengumpat tu mcm mane ye??
nak cuba try test ler..
haha..
dush!!
mesti kat bilik guru ade team masyuarat jendela ye..
hehe..sapekah pengerusi itew??
hehe

Nur Farhana Abdullah berkata... [Maklum Balas]

Hysman tak mau trima knyataan dunia ker? Hak hak hak..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Lili Puteh,
iye ke??penyakit bahaya dr zina tuh..dasat..
tp mcmane klu mulut dijahit mati ler nak makan takleh..
haha..

~anak zulkefly lorr..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Ida,
betul tu ape yg akak buat..
juz pekakkan telinga je..
org mcm ni mmg takde keje tahu cari nafkah utk balasan kat akhirat sana..kasihan kat depa nih suma..
tapi saya tabik kat akak..kental dan tak amek port dgn kata2 sumbang depa tu suma..
yg penting kita tahu apa yg kita buat tak bertentangan dgn hukum Allah..
sabo kak ye..insyaAllah akak ditemukan jodoh supaya tertutup lah mulut yg laknat tu..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Farhana,
bukan tak terima wak tapi da kenyataan..hihikkk..
barangkali anda yg tak bape nak setuju..hehe.. tettt!!!
:p

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

kita makan guna tiub.
org sakit kan.
hehe.
kejamnya..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Lili,
ok gak cara tu..
dr mulut terbukak keje menyakitkan ati org..
beter kita jadik kejam sebegitu ghupa..haha

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Pompuan yang lebih kan?

Ya Ampun!!!!!!!!!!

Itu Kenyataannya!!!

Nur Farhana Abdullah berkata... [Maklum Balas]

Hysman.. Barangkali jika saya stuju itu ttap tidak mngubah knyataan.. Hak hak hak.. Ataupun hysman sndr yg masih ragu2? Tettt.. Heehee.. =)

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam Man,
Yang pasti pompuan mmg kuat mengumpat... ni adalah kenyataan... jgn mare le org pompuan... kalu lelaki mengumpat pun byk cakap soal POLITIK!

Naz berkata... [Maklum Balas]

pd pandangan aku, org perempuan lebih sikit sifatnya cenderung ke arah itu. tp itu cuma sebahagiannya. x semua perempuan suka mengumpat. lelaki ada juga yg suka mengumpat. itu kalo dia x pueh hati kat seseorang. kdng2 kita x sedar perbuatan itu, trutama kalo tngh rancak sembang dng kawan2. harap2 kita semua tinggalkan perbuatan tu. x der untungnya mengumpat ni. rugi lg adala... :)

FiNa berkata... [Maklum Balas]

man and naz mmg suke ngumpat aku!!!!

Naz berkata... [Maklum Balas]

Fina..
ish... bila masa kitorang ngumpat ko. kitorang memuji2 ko cantik, cun, pandai, bijak dan sebagainya...

x baek fitnah kitorang ngumpat ko. berdoser taw...

hazlin berkata... [Maklum Balas]

ngumpat tak main...
mgata je.

hehe..

tp
lelaki kalau mengata...
tak hengat dunia......

lariiiiiiiiiiiiiiii

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
ya bettolllll!!!
haha..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Farhana,
eik,kita tak ragu2..
barangkali itulah kenyataannya..
hahahakkkkkk!!!
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Bro Mirul,
Yaaaaa bettollll!!!
kita sekepala baiii..
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
eleh ko..iye ke??
bole caya ke??
betul juga tu..kita klu dok ngumpat pon pasal politik or kereta je kan??
takdak kaitan dgn brand FINA tu kannnn???
sape mkn cili die yg rasa pedas..
haha...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
ko mmg cun..
prince william pon terpikat kat ko..
brad pit jgn cakap siap tarik kaki ko sampai taknak lepas soh jgn ko tinggalkn die..
hebat lah ko Fina..
huhu..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak lin,
ngumpat dan ngata tarak sama kaa??
hehe..

eleh,iye je kak..
saya dulu time skolah pantang masok bilik guru,ada je citer hot yg nak disampaikan kan..
haha

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man...
sapa la yg tngh pedas mulut tu yer? hahaha...

FiNa berkata... [Maklum Balas]

heloooooooooooooooooooooow!!!!

nak muji pon berpade-pade la cik abang oi...
habih kombang idong aku...
nak malatoop da ni...
huhuuuu

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
bermula dgn huruf F..
apekah ia??
jeng3x..
lariiiikkkkk!!!!
hehe..die da muncul..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
nak malatop kaa??
hahaha..nampaknya plan ku berjaya..
hehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

Fina..
betul... segala apa yg ditulis kat sini adalah benar semata2. aweks mcm ko ni memang malatop. rugi saper2 yg x amek ko jd bini. dah la lawa, cun, pandai dan juga pandai goreng kerepek...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man..
memang mulut dia dah pedas la tu... hehehe...

FiNa berkata... [Maklum Balas]

hamboi... eleeh...
cakap orang lebeh2 nampak...
aku nengok korang pon ape kurangnyer...

hensom..
lawa..
kalah brat pit..
kalah cikgu2 praktikal kat skola aku dlu.. hehehe..

p/s:selamat hari guru...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Hahahahaaa...
Naz die cuba utk minum air menghilangkan pedasnya...
like kera makan cile..
hahaaa..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina..
tocheh..tocheh...
hang bab2 ngipas daun ni terer naa..

Naz,die puji kita...
wahhhhh...kombang pastik..

FiNa berkata... [Maklum Balas]

ha... so ape lagi???
payung emas bertahta berlian la man n naz...
cepat2!!!

Naz berkata... [Maklum Balas]

Fina..
ni yg payah ni. ckp mender betul pun ko nak elak2. puji2 kitorang pulak...

ooo.. ko slalu skodeng cikgu ko yer... nak kena babab ni... hahaha...

Selamat Hari Guru juga... :)

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man...
dia kena minum ais blender mangga.. baru dia tau. ko wat segelas, kasi dia...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man..
adakah pujian tu betul2 ikhlas? jeng3x...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
oraitt...
nnt aku payung ko pakai coklat bersarung emas..satu doposen sekeping..
hahaha..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
aku bukan takat bg mangga blend tapi trus kasi dgn biji2 skaliarung blend..
kasi kelat skit..
haha..

Naz berkata... [Maklum Balas]

biar betik ko ni?? kalo sakit perut, jng salahkan aku taw...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

bila sakit perot akan ku petik namamu wahai sifu'..hahaha

Naz berkata... [Maklum Balas]

ko inagt nama aku ni daun ker. main petik2.. hahaha...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

iye ar,daun kan banyak..satu petik yg laen kan ade lagi..
hehehe..
tapi ko sifu' aku yg mempunyai daun bertatahkan emas berlian..skali petik trus mati pokok tu suma..so konklusinya jgn petik nama tersebut walau sekali pon..
hahah..

FiNa berkata... [Maklum Balas]

adus.. masuk dah merepek tu..

Naz berkata... [Maklum Balas]

wow, terharu pokcik membacanya.. kombang tahap dewa.. hahahaha...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Fina..
nak join ckp ajer la... dah lama kitorang x rasa resepi krepek ko tu...

FiNa berkata... [Maklum Balas]

haha..

ok...
nantila..
ko tunggu yer..

chewah..
(buat2 suspen plak!)

Naz berkata... [Maklum Balas]

ok, aku tunggu... jng buat kitorang berjanggut dah ler... hahaha

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
nak join kaa menggoreng??

we waiting 4 u dear..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
takyah nak kombang2 melambung..
nnt jatuh tersungkur sape susah??
Fina juga..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

eh pesal pulak Fina ada kena mengena? eleh ko nak ngelat2 pula... hahaha...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

bukan ngelat bro..da itulah kenyataannya...hehehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

ooo.. gosip liar lg... grr..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

kita elakkan kontroversi tingkatkan prestasi..
zaazzzzsss..
hahaaa..

Naz berkata... [Maklum Balas]

zasss... layans....

FiNa berkata... [Maklum Balas]

hampeh!!!

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
owhhhh!!! trademark Fina..
Hampeh!!!!!
hehe

Naz berkata... [Maklum Balas]

Hehehe... Fina ni bnyk sngt trade mark.
1. jangan nakal2 ek...
2. Hampeh...
3. (kita tunggu....hahaha)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Last2 nakal hampehnya teserlah..
huahahhaa..

tunguuuu...
huhu

FiNa berkata... [Maklum Balas]

mengong la korang nieh... suke ati la aku nak sebut apepon..(nada majok ye kawan2...)

Naz berkata... [Maklum Balas]

memang terserlah Man... tersrlah ayunya... hehehe... Fina kalo marah mesti lebih maniskan?? hehehe...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Fina..
ala.. tu pun nak mrajuk. nnti aku blanja ko cendol Pak Akob semangkuk nak? aku tunggu ko kat dpn masjid sana...