Kepada Peminat Ikan Keli..

'Kita hanya jual di luar Perak' - Ternak ikan keli untuk ‘membersihkan’ air kumbahan dari ladang babi
SEORANG penduduk, Azmi Yunus menunjukkan salah satu kolam ternakan ikan keli yang menggunakan air kumbahan babi di sebuah kawasan dekat Ipoh semalam.
IPOH - Sanggupkah anda menjamah hidangan ikan keli yang membesar dengan zat air kumbahan dari ladang babi?
Jika tidak, anda harus memastikan ikan keli yang dimakan selepas ini bukan diternak di salah satu daripada 10 kolam ternakan itu yang diusahakan bersebelahan sebuah ladang ternakan babi di negeri ini.
Bagi penduduk berhampiran, penternakan ikan keli oleh pengusaha ladang tersebut tidak lebih sekadar untuk 'membersihkan' air sisa kumbahan babi sebelum ia dilepaskan ke saliran utama berhampiran beberapa kawasan perumahan di situ.
Wartawan dan jurugambar Kosmo! yang berjaya memasuki ladang tersebut semalam, terkejut melihat air kolam-kolam ternakan itu berwarna hijau lumut dan keadaannya jauh berbeza dengan air kolam ternakan ikan keli di tempat lain.
Menurut seorang lelaki yang mendakwa pemilik ladang babi tersebut, ikan-ikan keli yang diternak di kawasan seluas empat hektar itu bukan untuk pasaran tempatan sebaliknya untuk dijual di luar Perak. "Kita tidak jual sini, semua luar Perak. Sini susah, orang dekat sini sudah bising pasal ladang (babi)," katanya yang enggan dikenali.
.
Dia enggan menjelaskan di mana ikan keli terbabit dipasarkan tetapi mengakui benih-benih ikan itu diperoleh daripada seorang pemborong di sini. "Kenapa banyak tanya, saya kata kita tidak jual kepada orang sini (tempatan), awak kalau mahu, beli di tempat lainlah,'' katanya sebelum meminta kami beredar.
Berdasarkan tinjauan, setiap kolam berkenaan mempunyai dua paip saliran, paip masuk dan keluar yang berfungsi mengalirkan air kumbahan kandang babi yang kemudiannya terus ke dalam parit di sebelah ladang terbabit.
Sisa dan air kumbahan yang disalurkan ke dalam kolam dipercayai mendap ke bawah dan menjadi 'makanan' ikan manakala mendapan itu pula menyebabkan permukaan kolam seolah-olah diselaputi lumut. Dianggarkan lebih 100,000 ekor ikan keli diternak di 10 kolam yang dikawal rapi dan tidak boleh dimasuki pihak luar.
Oleh KUMARA SABAPATTY
.
Best Regard,
hysMan
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

35 komen:

xuen adyla berkata... [Maklum Balas]

xuen xmkn
sebab geli
hahaha dari dulu2
argh i stay at perak nyway
wth

Nur Farhana berkata... [Maklum Balas]

Ok.. Smbung bebel.. Hahaha.. Ikan keli?? Ku tak makan.. Sbb ikan keli.. Hahaha.. Keli yg ada dua misai tu kan? Kan kan kan??? Heehee..

Saje jek kan ltak brita perak.. Ipoh lg tu.. Uwaaaa.. Nsib bek tak mamam ikang keli.. Ku ternak sndiri jek laa pasni.. Tak pn soh man pancing pastu pos ke sini.. Yeyeh.. =p

Sume mkanan nmpkya skrg amat mragukan statusnya.. Hurrmm..

Oh ye.. X mnjamah sireh junjung ke man aritu? Hahahaha.. =p

miss GAZA berkata... [Maklum Balas]

nmpaknya saya jadi org ketiga yg tak makan ikan keli jugak kat sini.
semuanya bermula pabila seorang chegu bercerita berkenaan hikayat ikan keli di sekolah..
.
.
..
...
..
.
.
kira memang xmakanlah pastu!
masak ajelah sedap mcm mana pun.
tetap tak boleh pi punyala..
=p

░♥si lampu neon♥░ berkata... [Maklum Balas]

pergh aku penggemar setia.

tapi lepas bc post ko ni aku geli.

tapi,aku rase

aku belasah je la

keli tu tak bersalah.

sape yang bersalah?

joegrimjow berkata... [Maklum Balas]

jom buat projek ikan keliii

Naz berkata... [Maklum Balas]

pasal nila setitik, rosak susu sebelanga... bila brita ni diketahui umum, pengusaha ikan keli dr bangsa kita mengalami kerugian teruk kerana org ramai berhenti membeli. kesian kan??

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

akak suka makan keli...
semalam pun baghu makan keli tempoyak...

oh tidak..tidak..tidakkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!

Sulela berkata... [Maklum Balas]

Hehehehe...baru nak cakap, Naz dah tolong cakapkan lak...

Naz, ko punya pikiran sama aku punya pikiran ada samaaaaa...kakakaka

I am Karl berkata... [Maklum Balas]

bro

karl mmg xsuke mkn ikan keli

my frens if lunch je mst nk ada keli..

btw, tq 4 d info

ni lah blog yg slalu bg good info!

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

"Ternak ikan keli untuk ‘membersihkan’ air kumbahan dari ladang babi"

so, adekah kena samak itu keli wahai hsyman?haha..

satu jenayah yg amat!

hazlin berkata... [Maklum Balas]

Salam Man, apa khabar?

akak tersangat suka makan keli. tadi baru je goreng keli... yummy.

nasib baik tukang bela keli tu jual di luar Perak.. so keli yg akak makan tu tak terlibatla......

mungkin dia eksport kat johor kot?

ngeh.. ngeh..

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

man..
aku pnah baca pasal kes ni..
da lama kot..
b4 ni aku penggemar setia..
tp bile da tau..
mcm pk 2kali nak mkn ikan tu..
huhu..

tp klu dternak sendiri..
bleh laa mkn kan..
djamin bersih dan halal..
=)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

xuen adyle,
geli tu maksud kamu jijik kaa??
ish! tak baek kamoo..hehe



Hana,
tak ah yg ade misai tu sarjan misai..
oppssttt!!hehee..
yupp,itulah ikan keli..
macho kan pabila melihat misainya??
ngeh..ngeh..
kalau ku pancing,ku letak cacing sbg umpan..nak juga ke kamu makan??
mkn cacing..hahahaaa..
klu dokter wanAbe sudi cekkan mane yg boleh dan mane yg tak bleh ianya tak meragukan lagi..
:p
nak jamah camne dokter,sireh plastik maaaaaa..hehehe...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

miss GAZA,
wahh!!ini yg dikatakan pengaruh guru sungguh besar tatkala mengajar murid2nya..
camne tuh??
hehee..
la ni kita da boleh berfikir mane yg betul mane yg salah..
kan???



si lampu neon,
yg bersalah mereka dan keluarga mereka..hahaha..
makan ajelah..kita tak tahu sumbernya,klu betul dan jika kita makan,org tu yg tanggung..juz beware..
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

joe,
aku da lama nak bikin..yok biat pojek..
huhu..



Naz,
artikel nih aku cilok dr paper kosmo..jgn blame aku kawan..
aku juz masukkn je...klu salah tolong tunjukkn..hmm..
4 me bro,ade baek dan ade buruknya bila brita ni klua..baeknya pihak berkuasa akan ambil tindakan dan memperketatkan pemantauan di setiap lokasi ternakan ikan keli yg buruknya like u said juz now..
tp skrg org da boleh nilau mane kaca mane permata..
hmm..
:(

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
klu org pandai masak,memang sodapp kak..terangkat woooo...
hehehee...
alah kak,abaikan je berita nih..
ngeh...



Lela,
aik sis sama je kpala dgn Naz,ni mesti kes nak dopesen nih..
kekekeke..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Karl,
thanx bro..
klu tak bole makan keli makanlah ikan sembilang..
huhuu..



p.a.sheh,
samak la wooo,ko amek air tanah n air mutlak pastu ko jirus..
jgn lupa samak mulut ko skali,perut ko..sonang ko mandi je dgn air tanah tu..
hahahahaa..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Lin,
ke johor??
oh tidakkkkk....hehehe..
ku jarang makan keli,kadang2..
klu nak makan pon pi beli sendiri kat mersing..kolam sedara..
huhuuu...



Mynna,
makan je laa..
slagi kita tak tahu status ikan tu,makan je laa..
huhuhuuu...
yok kita bukak biznes keli..
lintah pon not bad..
hahahaa..

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

man..
lgpon mak aku kureng skit masak ikan2 sungai ni..

nak wat biznes?
no hal..
byk tol proposal biznes kite kan?
aritu nak tangkap tikus..
ni nak ternak keli n lintah lak..
lintah tu nak wat minyak lintah ke??
=p

FiNa berkata... [Maklum Balas]

alamak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
aku peminat ikan keli man!!!!!
huhuhuhuhu...

ikan lain aku mmg tak pandang man,
ikan keli mmg satu2 nya kegemaran gue...
huhuuhuhuhu

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mynna,
ibu aku juga sama..
hehee..
minyak lintah khas utk kaum adam saja wokeyyy..
minyak keli utk kaum hawa..amacam..
kita terokai biznes bru..
huhuu..



Fina,
ape kata ko contnue study buat cos bisnez study..amacam??
hahahaa..
bukak biz ikan keli..nnt ko tak lah kena pi beli..huhuuu

Nur Farhana berkata... [Maklum Balas]

Man.. Apa daa kamu nih.. Ikan pn ada machokah??? Huuhuu.. Aik.. Trgoda ker nmpk ikan macho??? Ish3..

Adoi.. Dalam perutku pn da bnyk cacing.. Tadak hal pny.. Haha.. Ooppss..

Man.. Sjak bile doktor blh check status halal dan haramnya mkanan??? Aiyak.. Itu keje jabatan pencegah maksiat laa bang oiii.. Hahaha.. =p

Naz berkata... [Maklum Balas]

Lela...
aku amat2 memahami... :)

Naz berkata... [Maklum Balas]

Man..
x der salahnya ko post n3 ni. cuma aku kesian kat pengusaha Melayu kita. x pasal2 kena tempias, gara2 kesalahan pengusaha bangsa lain. tu jer bro... :)

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

man..
ade minyak ikan keli ke?
xpernah dgr pon..
minyak lintah tu pon..
aku dgr kat iklan2..
hehe..
=P

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Hana,
ikan juga makhluk apee??
ade yg cantik,cun,kacak dan macho..
oleh itu,tak mustahil anda juga boleh terpikat..
hahahaha..

cacing kerawit??
jd makanlah GAVISCON...
huahahahaaa..
(itu utk pedih ulu hati daa)
:p

Bole check status halal dan haramnya mkanan di jabatan pencegah maksiat ye??bukan kat pejabat tok kadi??hehehee..
poneng tok chik layan dokter wanAbe..haha

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
aku juga ada terpikir..
tp aku da terpost..nnt akan ku tarik balik yo!!
hehee...
itulah die masalah yg disebabkn nila..huhuu..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mynna,
mmg takde sis,tp kita bikin la kasi letak campor air kacip pasti gempak...KACIP KELI..
hahaha...
ko agak minyak lintah utk ape ye??

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

hehe..
kacip keli..
ok laa..
bleh jual kot..
klu marketing baik..
mesti laku woo..

aku selalu terdengar..
'minyak lintah sensaoil'
tp aku xtau die gune utk pe..
yg aku tau tuk lelaki je..
hehe..=)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

sensaoil tu mcm kicap kipas udang..
bila ko curah je kat nasik,jadi sedap sampai menjilat jari..
hehee..

actually ku juga tarak tau maa..
hahahaaa..

org tak buat kita buat kawan..
huhu..

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

ye2 je menerangkan pasal sensaoil tu...
last2 ko pon xtau nak gune mcmana..
hehe..

ok2 set..
nanti kite terokai bidang ni..

Naz berkata... [Maklum Balas]

x payah Man... masing2 ada pertimbangan rasional sendiri. trutama penggemar ikan keli mcm aku ni. kena la selidik dr kedai dr mana bekalan tu dtg. ataupun bela ajer sendiri dlm akuarium. kalo nak makan, tangkap ajer... hehehe

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

mynna,
aku maseh remaja lagi laa..
itu takde dlm senarai keperluan lg..
sbb tu aku tak tahu..hehheee..
mari kita terokai...
mane tau kayo kito nnt haa...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
betol aku sokong 100%..
klu payah sangat ternak dlm akuarium cukupp..
senri nampak tumbesarannya..
puas hati dr kita beli kat paso...
insyaAllah kita terhindar dr suma yg lagha..
:)

Naz berkata... [Maklum Balas]

hehehehe...
jom ternak ikan dlm akuarium. aku nak ternak ikan duyung.... muahahaha