Sayangi Hidung Anda..

Saja nak sampaikan sikit sesuatu tentang hidung kita ni, mungkin ada yang dah tahu kot. Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macamana bentuknya kenalah kita ambil tahu sikit. Bunga akan berkembang segar jika disirami air. Dan hidung akan berkembang megah bila dipuji iye dak. Ehee.. Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang. Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur. Ketika itu syaitan akan berkumpul didalamnya. Tidak diketahui dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur. Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah SAW selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita macam-macam dia bikin. Oleh itu bersihkanlah.
Cara nak bersihkannya Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil, bersihkanlah perlahan-lahan. Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal, boleh jadi lubang hidung akan menjadi luas (macam serombong kapal daa). Nak bubuh sabun pun boleh gak tapi jangan le banyak sangat nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu kan susah, setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung. Hehehe.. Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga. (ini bergantung kpd amalan masing-masing)
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

25 komen:

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

amalanku membersihkan hidung bila bangun.
saya sayang hidung saya.
hehe~

nza berkata... [Maklum Balas]

betul tu n juga dpt hindari dr resdung....alahai akak ni kekdg buat ttp byk yg xamalkn....

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Salam...bos! Gua bershukur punya 2 lubang hiding yg cantik & sempurna..... Saper yg tatau nak servos lubang hiding boleh carik gua ok.....nanti gua cuci ngn clorok! Skank gua di IJN utk check up Ben10 Gua nengok ramai yg tutup hiding menggunakan mask.......gua yg tak pakai siut..... Baru nap Tarik gUa Baca entry ACU mantop pasal H1N1 Takut siut...... Mintak dijauhkan dari penyakit tuh kita semuaNya

Jard The Great berkata... [Maklum Balas]

err.. kalo korek idung tak memandai ek? ehehehe

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

"bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis kdg2 air hidung lebih banyak dari air mata malah ada org jatuh cinta kerana terpesona dngn hidung seseorg"

ooo...aku phm!
mknenye kalo ko jatuh cinta ngn org tu ko nanges ngn idung ar?
agagaga..
dasat ar! kire setia arh ni?hahahahaha

<< s| tED| >> berkata... [Maklum Balas]

hysman.. TQ.. aku baru tahu ari ni syaitan suka kat hidung..
terima kasih atas tips membersih hidung.. :)

I am Karl berkata... [Maklum Balas]

huahua

never know dat satan love our nose

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Salam adik Hysman.....

jangan jeles, akak berada dirumah dgn senang hati...lalalallaaaa.....
~senang hati ker? :( ~

Bukan setakat hidung, seluruh tubuh badan...fizikal dan rohani perlu kita 'bersihkan'....

Allah itu indah dan sukakan keindahan...
:)

pu3 balqis berkata... [Maklum Balas]

huhu..
owh, setan syka pada idong upanya..

hehe.. hidong nih kira anggota setia gakla.. sedih sama2.. bawu pasan la..

hehe.. post menarik..
;)

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

salam man..
bak kata ahmad nisfu..
"wpun rupamu xku kenal..tetapi LUBANG HIDUNGMU tetap mjadi pujaan hidupku"..
hehe..

gud info..

Sulela berkata... [Maklum Balas]

Hmmmm...penah terbaca kat satu buku... bersihkan hidung dengan cara memasukkan sedikit air dan hembus sebanyak 3 kali bila bangun pagi. Tercatit dalam buku tersebut, bila kita bangun pagi, kekadang hidung tak dapat mencium bau gara-gara si setan yang sudah berlonggok di dalamnya...huhuhu...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Lili Puteh,
saye juger.. :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nza,
camne gaya resdung yea kak??
sama la kita..ehee
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
salam kembali bos!!
servos kat puspakom boleh kaa??
hahahaa..
gwa doakan hope ben10 sehat sejahtera k bro..
gwa juga takuuut tp kita berserah padaNya..
aminn..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Jard d gretest,
nikmat woooo..
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

p.a.Sheh,
setia kaseh..
pooorah chit..
hehehe...
aku suka pd hati bukan hidung daa..
dush!!
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

s| TeD|,
u're most welcome beb..
hahaha..
ku juger.. ",

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Karl,
hahaha...
now u noe bro..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
Salam kembali Tukang Cerita..
perghhh!! best ar..
jeles nih..skrg pn rase mngantuk nih..klu dapat tido nikmatnyer...
:p
mane boleh senang ati kak..
H1N1 melanda diri la nih..
akak,en.Muz,Jiha dan Izzah take care yer..

klu akak yg ckp betul la tu..
thanx kak for da additional info..
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

pu3 balqis,
yupp,klu kita sedeh ia juga turut mengalirkn mukusnyer..hehe..

post menarik utk teman yg terbaik..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mynna,
salam kembali cik mynna..
lama menghilang ke seberang ke??
hahahaa..jd pujaan??naseb baek tak tepung komak yg jd pilihan..
hehehe..

gewd info for da gewd frend..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Sis Lela,
hahaha..susah nk bernafas??barangkali satan tu tgh bermasyuarat tingakap kot..
itu teman rase sunnah Rasulullah SAW kot..
klu salah sila beri tunjuk ajo yea..

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

man..
lama daku menghilang..
membawa hati yang hancur luluh..
mengenang cinta yg telah hilang..
wahhh..tetibe puitis lak mlm2 ni..

miss GAZA berkata... [Maklum Balas]

knapa mesti hidung yg syaitan suka??
huu
xtaw pulak eden!
thanx ya kamu tolong kabokan ke eden..


kusayang bangat sama hidungku..
tak mahu kujadikan lubangnya laksana serombong kapal tu..
x comel pulanya nnti..
haha
=P



eh,
bersihkan hidung=korek idung..
best apa!

imanshah berkata... [Maklum Balas]

Idung saya walau tak mancung macam Bradd Pit, tapi saya sayang dan bersyukur atas kurniaan -Nya