Luasnya NERAKA..

Assalammu'alaikum.. Sahabat cyber semua... Bacalah.... Tak sampai 5 minit pun!!!
Ya Allah.. Takutnyer aku.. bacalah sampai habis k.. Skejap jer ye.. YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH. Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH. Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH... AMIN.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi SAW.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'
Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'
Lalu Nabi SAW bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.' Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.' Nabi SAW. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?' Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas) Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?' Jawab Jibrail: 'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim, Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha, Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.' Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?' Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.' Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?' Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.' Kemudian nabi SAW menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi SAW masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah. (dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai') Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat 2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah 3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung 4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah 5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik 6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak 7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum 8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular 9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat. 10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai 11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat
Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.... Wallahua'lam. Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159 Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk. Dari Abdullah bin 'Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda: Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.. SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!! Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP. Bertanya orang kepada Rasulullah saw: 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?' Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil.. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu. Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi 2. Para Ahli Jihad 3. Para Alim Ulama 4. Para Syuhada 5. Para Penghafal Al Quran 6. Imam atau Pemimpin yang Adil 7. Tukang Azan 8. Wanita yang mati kelahiran/beranak 9. Orang mati dibunuh atau dianiaya 10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.
Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa (Ahli Puasa) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud : 'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Untuk renungan dan amalan bersama ...
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

23 komen:

my name is KARL berkata... [Maklum Balas]

alhamdulillah

sekali lagi,

thanx a lot bro!

karl bukan spent 5 mins

tp 15 mins baca article ni

insyaAllah, sama2 beringat!

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Terima kasih Bro...

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

suka bangat n3 nih... akak bg 5 stars....

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

karl,
hehe...ok la tu bro..
sudi utk membace pon da cukup baik..lebih 10min tu harap2 Allah je yg dpt membalas..
hahaa..
isyaAllah,sama2lah kita..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Bro DJ Epoi..
U r welcome..........
hahaa..






Tukang cerita,
Fuyooo 5star tu???hahaa..
thanx kak...
ntah nape tah arini slow skit ler...mood slowly down..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

peringatan yg berguna. besar sungguh neraka ya. terima kasih publish n3 ni. :)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

u're welcome naz..
hahaa...... :p

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam Man,
Info yg berguna buat semua... tingkatkan lagi amalan kita... Insyaallah...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Waalaikumussalam bro..
InsyaAllah..
Saya masukkn n3 ni mmg mudah bro tp bila nak buat betul2,masyaAllah byk cabaran...
sama2lah kita..
hahaa..

Naz berkata... [Maklum Balas]

nak buat memang x mudah. tp menyampaikan tu memang mudah. 1 kebaikan akan dibalas 10 kebaikan..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

InsyaAllah naz...
kita selau buat jahat,dan sedar kita tgh buat jahat coz syaitan menguasai diri..tapi bila fikir scr +ve dunia ni da tua da tak sanggup menangung lagi ummat Nabi Muhammad SAW,scr otomatik diri ni akan bbalik pada yg SATU...hmm...

Naz berkata... [Maklum Balas]

thats right. kita kena berbanyak istigfar dan merenung diri sendiri. kdng2 kita ni selalu sngt lupa pada Tuhan sedangkan Tuhan x pernah lupa pada kita..

GeNeRaSi MaLaYSia berkata... [Maklum Balas]

trase betapa skit nye amalan aku kt dunia ini..
insaf2..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
yes bro..u're right..
but somtime ade org yg takleh trime benda ni suma..
ape pndpat ko bdk yg umo cam aku ni tulis n3 cam ni??nnt org cakap skema ler,mcm2..
hmm...camne ler nak maju..




Generasi Malaysia,
thanx sudi menjenguk teratak hamba yg seberapa nih..
trus insaf ye???hehe..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

pendapat aku, aku sokong n3 ko tulis ni. skema? mana ada. hanya orang yg lalai saja yg akan cakap camtu. n3 ni sebagai satu peringatan dan terpulang kepada sesiapa (yang dibukakan hati) untuk membaca dan mengambil ikhtibar. teruskan usaha berdakwah melalui internet kerana pengguna dah semakin ramai. :)

echah_syed berkata... [Maklum Balas]

nom 7 yg penuh makna.. :)

sharing is caring.

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
thanx coz sentiasa prihatin dan bersikap positif..aku tabik kat ko..toi..toi..hehe..
thanx geng..
aku juz share ape yg aku terbaca or terjumpa yg rasa2 boleh dikongsi utk rakan2 blogger..
ape yg lain2 nak pikir terpulang laa..hehe..thanx naz..




salam kak,
aik cam ade pape je dgn angka 7??
hehe..
sharing is caring to darling...
kehkehkeh...
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

sama2. aku ingat dr fadhillah pesan supaya sentiasa 'huznuzon' dlm kehidupan harian. maknanya jaga hati, jaga fikiran supaya kekal positif. ia membawa maksud bersangka baik. kalau org fikir bukan2 pd kita pun, kita fikirkan baik2 saja tentang org tu. dari segi kesihatan ada manafaatnya. ia dapat menstabilkan tekanan darah dan membuatkan kita sentiasa tenang dan ceria. jadi orang yang sentiasa 'huznuzon, jangka masa hayatnya lebih panjang. jadi dia ada lebih masa untuk membuat kebaikan sesama manusia. hidupnya lebih diberkati dan lebih dihormati oleh kawan atau lawan. oleh itu, sama2lah kita (termasuk aku) bersikap begitu. hmm... dah mcm pakar motivasi pulak aku ini. terlebih sudah... :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

'huznuzon'??
oo,1st time aku dngar perkataan tu..thanx again..hehe..
yess...aku nak jadi manusia yg 'huznuzon'.. InsyaAllah..

Ok ar tu naz,ape kate ko buat bisnes baru jadi pakar motivasi mcm dr fazly..ilmu yg luas mcm ko boleh pegi punya..try ar..aku support dr blkg..amacam??setiap kali aku chat dgn ko ade benda baru aku blajo..bagus ar ko ni..
tak cuba tak tau beb??

Naz berkata... [Maklum Balas]

mcm best jer bunyinyer. tunggu aku jadi dr.naz atau prof.naz nanti. kalo cakap x der qualified org pandang remehkan?? ckp x laku. tp aku lebih suker kasik pree jer. x nak buat biz dng bidang ni. kalo aku dah x der projek maybe kot?? hehehee..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

aik,ade niat jugak pe..
wakakaka...

Naz berkata... [Maklum Balas]

tu kalo dah darurat. heheheee

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

rezeki kat mane2 je geng..
yg penting tak putus asa...