Bicara Kesihatan..

Sumber dari Google Search.. Tekan je dapat ler info..
Hahaa.. Perkongsian di hujung minggu..
.
Bicara 1 : Korang Peminat Roti Canai?? Layanzzz..
Seorang sahabat saya yang mengambil kursus Sport Science dari UPM memberitahu sekiranya kita mula bekerja pada umur 20 tahun dan makan sebiji roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga umur 55 tahun. Kenapa? Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 KM berjogging. Maknanyasekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung. Dah tu kadang-kadang sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat so much oil in roti canai.Nak uli tepung, taruh minyak, nak canai, taruh minyak, nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh dia). Bila kita exercise, kita peluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak.Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham-faham ajelah.
Bicara 2 : Korang Minum Banyak Air tak??
"Tubuh terdiri drpd hampir 70 peratus cairan dan kita hanya blh bertahan selama kira-kira stu minggu hidup tanpa air. Tetapi mengapa air itu baik utk tubuh? Di sini disenarikan lima alsannya:
1. Air blh menyejukkan. Waktu tghari yg begitu panas kadangkala kita tdk sedar bahawa tubuh kita sdg berpeluh. Peluh blh mengingatkan kita utk segera minum air. Sbb jika tdk cukup air utk memproduksikan peluh, volume darah akan menurun sehingga sistem sirkulasi akan bermasalah. Kesannya antara lain, pening dan mengalami kesukaran bernafas.
2. Mengumpulkan zat2 makanan. Air membantu memindahkan zat-zat makanan melaui aliran darah ke pelbagai bahagian tubuh, mengikut keperluan bahagian itu sendri. Juga beberapa zat makanan yg larut dlm air sehingga diserap dgn air.
3. Mempermudah proses pembuangan. Jika seseorang itu kekurangan air dalam badan, maka akan mudah menjadi sembelit. Sembelit blh menyebabkan org sukar mebuang air besar kerana najis mengeras. Ia sekali gus menyebabkan anggota tersebut mengalami kesakitan.
4. Menjaga kulit tetap halus. Sel memang mengandungi air, krn itu bekalan yg cukup akan menjadikan kulit kite lebih halus dan sihat. Kekurangan air bukan sahaja membuat kulit menjadi kusam dan bersisik tetapi juga , seseorang itu cenderung kelihatan lesu dan jika terjadi cirit birit, mereka aklan kelihtan lebih uzur.
5. Bebas dari batu karang. Batu karang terjadi sewaktu sisa badan yg tdk terpakai atau komponen lain yg melalui ginjal atau buah pinggang bergabung dgn bahan buangan lain. Jika kekurangan air dalam tubuh, maka akan terbentuklah batu kecil seperti pasir dan tumbuh sebsar baru. Jika kita byk minum, batu-batu itu akan keluar di bawa oleh air.
Sesetengah org menunggu hingga betul-betul dahaga baru mereka minum segelas air sdgkan sebnarnya haus adalah petanda awal drpd dehidrasi kekurangan cairan dlm badan. .
Bicara 3 : Terapi Pernafasan..
Kita memiliki hidung berlubang disebelah kiri dan disebelah kanan, apakah fungsinya sama untuk menghirup dan membuang nafas?
Sebenarnya fungsinya tidak sama dan dapat kita rasakan perbezaannya; sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan ( mengeluarkan sejuk).
Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 menit, sakit kepala akan sembuh.
Jika Anda merasa penat, lakukan terbalik-balik. Tutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.
Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya mudah sejuk.
Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga mudah marah.
Apakah Anda ada memperhatikan pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan?
Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat penat. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.
Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi efeknya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.
Selalulah mencuba terapi pernafasan ini, tubuh anda akan merasa sangat tenang sekali (rileks).
.
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

33 komen:

Idalara berkata... [Maklum Balas]

wah..hysman ni bukan kata pakar motivasi..tapi pakar bab kesihatan juga lah..info ni mng sbt baik lbh2 pada peminat roti canai..mng tahupun tapi sbb pagi2 tu je yg sedap dimakan...hah!.yg bab pembuat roti canai pakai cincin belah kiri tu buat akak geli geleman..hehehe mng faham sgt..tp akak makan roti canai yang org kita buat dan pastikan dia tak pakai cincin belah kiri jari dia...hehehe..
akak pastikan lepas makan roti canai akak pekena air limau nipis..sbb air limau nipis bagus untuk membuang kolesterol..walau pun akak ni slim jgn sangka tkde kolesterol..
bab minum air banyak ni...nak minum sampai 2 liter satu hari pun payah..tapi untuk kesihatan dipaksa juga..kdg2 sbb busy dgn keja nak minum air pun tertangguh2..tapi kalau rasa nak hidup lama dan sayangkan kesihatan kenalah ingat dari sekarang..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Ida,
jangan cakap pakar kak??tak layak ler.saya ni suka berkongsi ape yg saya tau dan terbaca..

akak peminat roti canai??sama la kita..hihikk..
tapi memang betol kak,ramai yg saya tengok si petebar roti canai pakai cincin sblh kiri..
saya trus carik kedai lain..so beware k sis..:p

saya pon kak kalu makan kat luar memang gerenti order limau ais or limau suam..nak jaga perut kononya tak buncet..hahaa..

nawaitu saye pon setiap hari nak abeskan air masak lebih 8gelas tapi tak kesampaian..mesti paling kurang 3gelas je..
kononnya sibuk..
poyo punya statment..hehe..

betul tu,kalu kita tak nak sakit dikemudian hari..baik berjaga2 dari sekarang..
:p

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Salam....

Walaweiiiiiiiiiiii
Start besuk Gua akan orderkan SEPARUH biji jer ROTI CANAI tuh.....
Pasal TAKUT/Tak LARAT owhhhhhhhh...nak larik 5km.....
2.5 km pon belum tentu dengan size macam nih heheheheh.....

Info yang Buat Gua TAKUuuuuuuut!!!!
&
SEMPOI!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku mkn roti canai sebulan sekali. kdng2 x mkn langsung. air aku teguk hari2. bernapas pula aku x sure belah mana aku kerap. tips ni aku try wat tima aku penat atau fening kepala. kalo ok, aku gtahu... nice rticle

Naz berkata... [Maklum Balas]

ko plak bernapas slalu ikut hidung kiri ke kanan Man??

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam Man,
Aku suka sngat info ni... aku tau roti canai tu byk kolestrol... minat punye pasal...aku bedal juga setiap hjg mggu... pasal air plak... aku bawak bekal botol 1.5L... xpernah habis sehari... (1.5L= baper glas?) kiralah sendiri!hihi... passal bernafas...blum try lagi... pasni nak try lar...

apepun thks 4 the info... keep going on... :)

@cu SaYaNg berkata... [Maklum Balas]

dah lama nye acu tak makan roti canai...sedap nye

Eiba berkata... [Maklum Balas]

Pakar kesehatan kita suda mariiii....Very good info..Very nice yaaa....

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Bro Dj Epoi,
Waalaikumussalam bro..
wallaweiiii lu...
esok separuh,esoknya lagi separuh..
hahaa..sama gak dgn satu..
lari dlm ilusi mimpi pon ok pe..
hihikk..
:p




Naz,
sebulan sekali???baguih2..
kalu boleh jgn terus lagi baek..
aku skrg jrg2,kalu nak pon makan yg segera bli kat paso mlm,masak sndiri kat umah..
air aku pon minum,tapi nak mencapai piawai 8gelas aku tak lepas lg..hehe..
aku da cuba da..memang berkesan tapi tgk keadaan camane..klu terok migrain pon tak lepas..hihikk..
oraitt bro,aku tungguuu..
:p
barangkali aku sebelah kanan kot Naz..hahaa..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Bro Mirul,
makan sekali-sekala tak salah bro..
nak lepaskan gian..hehe..
tapi jgn selalu,manyak minyak oo..
Abe kalu bawak botol 1.5L boleh abes dlm masa 1jam je..(bila time main futsal n badminton)hahaaa..
tapi hari biase mmg susah nak abes..
:p
cuba,try dan test bro..
mungkin terapi nih boleh menyegarkan kepala dr masalah..
kasih diterima...
:)



Acu Sayang,
yok pi makan acu kat warung Ahmad Khan kat JB???manyak sodapp oo..sekali die hembus..emm..lazat sungguh..
hahaaa...:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Eiba,
pakar yg tak bape nak pakar..
hahaaa..
pakar sakit puan barangkali??
hihikkk..
:p
TQVM..

mr.syazwan berkata... [Maklum Balas]

FUUUUUUUUUUYOOOOOOOOOOO...
dulu pakar hp
kali ni pakar kesihatan pulak erk..
hehehe...
MMG BETUL AIR KOSONG specially
MMG BGS!! mcm man... putih berseri kulitnya.. walaupun.. hahahaha...

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

ayoooooo.....
Dr. Hysman sudah mari,,,,

~Teratak mu ini makin canggih la dik.....
Tahniah!~

aRaBeLLa berkata... [Maklum Balas]

huhu kalo lepak mapley akak layan neslo or teh tarik jer..pastu bergosip..hahahha

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mr.Wan,
bro,walaupon ape ha???
plz continue..
hahaa..
akan datng pakat sakit puan..
:)




Kak Nurul a.k.a TC,
aiyaaaa....
Akak terlupa letak 'Datuk' Dr. Hysman ler..hihi..
thanx kak..
lame menyepi??
hahaa..
:p




Kak Arabella,
teh tarik pon bahaya ar sis..
beware..
hehe..tp tang gosip memang betoi da lumrah kejadian hawa ler..
hihiikk..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

sekarang ni aku bernapas ikut kiri.. roti canai memang sedap kalo cicah dal + sambal. walaupun aku jarang g mamak, tp kalo skali mengadap mau 3,4 keping aku tala...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

tapi memang betul la terapi nih..
kanan panas den kiri sejuk..
fuyooo..lapo ar tetiba..
Naz,mamak ke malay ke kalau da pakai cincin sblh kiri..naya je..
hahaa..
sama la aku..
slalu aku makan order 1 keping roti telur dan 3keping roti kosong..kalu agak2 lapo sangat kasi banjir skit..hehee..
:p

Naz berkata... [Maklum Balas]

skrg ni aku napas kut kanan pulak... kalo pakai cincin belah kiri naper? kasik banjir tu yg buat ghairah tahap 8 dewa ni.. aku da lapa balik...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

menurut fakta kat atas nih,laki standard mmg sblh kanan,kiri kdg2 je..
cincin (batu permata slalu laki pakai) kalau pakai sblh kiri,ko bayangkan kalu dia berhadas??bersih tak???can u imagine bro??
tau takpe..yok pekena???

Naz berkata... [Maklum Balas]

oo... tu aku faham la. aku ingat ada geng merbahaya yg trade mark pakai cincin blah kiri...

jap lg aku nak pekena mee sedap. lapaq no...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

wah!!! geng merbahaya??
3line ape??hehee..

sedapppp??waduh!!!
enak bangat sih..
nak skit bro,lapo beb??
hehe..
:)

~ h a n i m h u s i n ~ berkata... [Maklum Balas]

sedap nyer roti pisang..
lap0..lapo..

FiNa berkata... [Maklum Balas]

(^o^)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Anem,
kenape dgn roti pisang???
ayoyoo...nak sikit???




Fina,
knape dgn rupa mu pula nih??
mulut mu da krem kaa??
:p

FiNa berkata... [Maklum Balas]

suke ati aku la nak wat camne pon...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

tapi aku tak suka ati dgn rupa kamu tu Fina..
:(..senyum skit..
hihikk..

FiNa berkata... [Maklum Balas]

=,D

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

yeyyehhh.....
camtu laa..
:)

FiNa berkata... [Maklum Balas]

sengal....

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

sengal ku sengal mu jua...
hahakk....
:p

FiNa berkata... [Maklum Balas]

takde kaitan dengan sengal ku... diriku bukanlah dirimu... waawawawawawawwawa.....

~ h a n i m h u s i n ~ berkata... [Maklum Balas]

sbb kat post ni ader gamba roti canaiiiiiii...hahaha..nak mkn..nak mkn...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
kerana diriku begitu beharga nak dibandingkan dgn dirimu..
wakakakaaaaaa....



Anem,
oo ic..
mkn2..roti pisang ke roti jala ke yg penting kita org Malaysia..
harharhar...