Kisah Seorang Tan Sri..

Nak dijadikan cerita..
Dalam sebuah majlis perasmian, ada seorang usahawan berbangsa Cina yang juga bergelar Tan Sri sedang ditemuramah oleh seorang wartawan. Duduk berdekatannya adalah 2 orang jurutera, anak beranak berketurunan India yang bekerja dengan syarikat Tan Sri tersebut. Berikut adalah perbualan mereka.. Kita Layanzzzz...
Tan Sri: Kerajaan perlu bertindak adil dalam pengagihan kek ekonomi negara. Tidak boleh ada diskriminasi terhadap kaum bukan Melayu. Kontrak antara orang Melayu dan bukan Melayu mesti diberikan sama rata demi keadilan. Lagipun bangsa kami banyak menyumbang kepada kemajuan negara walaupun kami digelar sebagai kaum pendatang. Setelah bersusah payah semenjak sebelum merdeka, maka wajarkah kami dinafikan hak sebagai warganegara. Orang Melayu perlu lebih berkompromi dengan kaum lain untuk maju. Liberalisasi perlu dilaksanakan dengan meluas dalam semua sektor demi mencapai kesamarataan antara kaum.
Wartawan: Tan Sri, boleh saya tahu sudah berapa lama 2 orang jurutera ini bekerja dengan Tan Sri?
Tan Sri: Oh... sudah lama. Praba ni dah bekerja dengan saya hampir 30 tahun sejak syarikat ni ditubuhkan lagi. Malah anaknya pun sekarang bekerja dengan saya lebih 10 tahun. Mereka ini adalah pekerja saya yang paling berdedikasi dan banyak menyumbang kepada kemajuan syarikat.
Wartawan: Kalau begitu, apa kata Tan Sri berikan sebahagian saham syarikat ni kepada mereka berdua. Lagipun mereka sudah lama bekerja dengan Tan Sri, malah banyak menyumbang kepada syarikat sepertimana kata Tan Sri tadi.
Tan Sri: Eh.. mana boleh! Ini syarikat saya. Lagipun saya dah bayar gaji yang mahal kepada mereka berdua dan saya tak pernah halang pun jika mereka nak kumpul harta. Mana boleh senang-senang saya nak bagi saham syarikat saya pada mereka.
Wartawan: Macam tu jugalah perasaan Melayu. Tanah ini asalnya milik orang Melayu. Milik raja-raja Melayu. Lepas tu orang bukan Melayu macam Tan Sri pulak nak mintak hak sama rata dengan alasan kerana telah banyak menyumbang.. Tan Sri rasa wajar atau tidak permintaan tu?
Tan Sri: ............
.
Kisah di atas merupakan sedutan daripada kisah benar yang berlaku dalam sebuah majlis perasmian kilang di Gemas, Negeri Sembilan.
.
Best Regard,
hysMan
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

31 komen:

Nur Farhana berkata... [Maklum Balas]

Wah.. Bagus laa man ni.. Sempoi dalam berbicara pasal hal sensitiviti rakyat.. (mcm ku knal jek ayat nih.. Hahaha..

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Salam Man....

Ketuanan Melayu kalau tak dijaga baik2 ........memang tak lama nanti......BINASA ar.......
Anak Cucu salahkan kita!!!

Hayati lagu ini untuk renungan kita bersama…

Lagu : Warisan
Anak Kecil Main Api
Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap diarus zaman
Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ketangan yang lain
Peribumi merintih sendiri
Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang
Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri
Kita sudah tiada masa
Majulah dengan maha perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayukan gagah dinusantara

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

wahhhhhhh.....isu sensitif ni...

tp, ada benarnya.....
kekadang, jalan2 di bandar, rasa sedikit keciwa, dari 20 buah kdai..hnya 2@3 kdai saja tokeinya melayu...itupun kdai mkn....

aduihhhh...bangsaku....
Bangkitlah dr lena dan mimpi panjang mu....

~termasuklah kita ...
tp, harap2,kita bukan melayu yg mudah lupa dan layu iyu... InsyaAllah.

FiNa berkata... [Maklum Balas]

huhuhu...
man memang seorang blogger yang berani membangkitkan segala isu, termasuklah isu sensitif..

semoga memberi pengajaran kepada yang berkenaan...

cayalah man!!!!!

FiNa berkata... [Maklum Balas]

dj epoi,
hang hafal ke lagu tu???

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

terselit kebenaran yg nyata..
nampak laa ko mmg berblog demi agama, bangsa dan negara..
u go man..

<< s| tED| >> berkata... [Maklum Balas]

saya suka lagu yg djepoi post tu!!

touching sgt!!

bEEdLE d' bARd berkata... [Maklum Balas]

wah..terus terdiam Tan Sri tu..

xuen adyla berkata... [Maklum Balas]

erk asal ada ke politikan

aRaBeLLa berkata... [Maklum Balas]

cayalah reporter tu!!!

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Hana,
juz sharing from my inbox..
juz ignored laaa..
ok...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
salam kembali bro..
lu afal pe lagu tuh??
mantop ar..
heheee....

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
InsyaAllah kak..
tapi kat sini pon sma gak..
kita saling bergaduh dan org lain ambil kesempatan..
hmm..
hanya mahukan kesedaran bersama..
sape yg merempit,sapa yg menyapun??
sama2 kita renungkan..
:(

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Fina,
isu sensitif ya??
hmmm..klu kita fikir ini isu sensitif jd takde sape yg berani nak bersuara jd tak sape yg mahu membuka mata sesama kita..
juz tink +ve..
tidak bermaksud nk berpolitik..
ini sekadar info untuk KITA..
bangkit bersama..ku juga tidak terkecuali..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mynna,
aku pikir 2-3 kali jugak bila nak post n3 ni..tapi ku juga ada hak..
aku amek dr email..
hmm..hehe

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

<< s| tED| >>
ku juga suka..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

bEEdLE d' bARd
ape la yg difikirkan oleh tan sri tu ye??
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

xuen adyla,
kamu fikir ini hal politik ya??
juz ignored n tink +ve..
daku tak suker politic maa..
tak berniat..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Sis Ara,
Yezzza'...
hahahaa..tabik spring..

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Memang Gua hafal lagu tuh!!!

Waktu Gua,,,BTN & Waktu Gua...gi masuk IKM lagu tu wajib siut!!!

miss GAZA berkata... [Maklum Balas]

sensitifnya isu ni seperti sensitifnya org melayu..

er,
style org cina..
sembang berapi!
=p

Naz berkata... [Maklum Balas]

jawapan yng makan diri sendiri... cerdik dan bijaksana si wartawan tu. mesti dia bukan calang2 org. aku suka n3 ko ni Man.. ko memang berani... mcm ni la bloggers yg berani menyuarakan kebenaran. syabas...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Dj Epoi...
ko ada mp3 lagu tu x? aku nak unplugged la. aku dah lupa melody nyer...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
camne lagunye ye??
gwa lupa laa..
hehee...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

miss GAZA,
knape melayu sensitif ye??
depa sembang berapi tp depa ade agenda sndiri miss...
:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
aku tak berniat nk petik hak sensitiviti rakyat nih..
ntah knape aku nk post plak..
hehe..brani mati woo...
juz want 2 share..
:p

~camne ghupa lagu warisan tu ek??
aku samar2 tang melodinya..
:)

miss GAZA berkata... [Maklum Balas]

ermm..
betul jugak tu.


baru2 ni pun terjumpak org brbangsa cina dlm train.
warga Australia.
ajak sembang2.
bab bisness..
bab agama..

huh!
bila sembang bab2 agama kalahkan kita..
semua agama dia boleh crita.
tapi sayang,
tak percaya pada agama..
bagi dia agama smua sama.
even percaya tuhan tu ada..
yg syoknya dia ajak join jadi cam dia.
smua agama perlu brsatu baginya..

haha
kudiam saja tanda hormat padanya.
bagiku maruah ISLAM perlu dijaga..
jadi ku bersetuju brkawan dgnnya dan dia juga bersetuju nak blajar lagi tntg agamaku..

ekceli,
pnat ber"debat" ngan depa ni..
=)


huhu
kusaja stori.
cam lari tajuk ja..
=p

Naz berkata... [Maklum Balas]

ko ni berani bertempat bro. teruskan niat baik mu itu...

aku ingat melodi intronya. yg part korus aku lupa abis. tp sedap beb lagu tu... sesuai dng isi n3 ko ni. Dj Epoi memang peka orangnya... cayalah...

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

miss GAZA,
yupp..
i agreed wif u miss..
depa mmg percaya pada tuhan tapi depa tak tahu tujuan depa nyembah tuhan..
ibarat takde pape je..
pada depa agama suma sama..

ku suka gelagat mu itu bila org cam kamoo iaitu org yg lebih arif terdiam tp nak dibandingkan dgn org yg hati kosong tapi brani berdebat tang isu yg depa sendiri kurang jelas..
tabik hormat ku ke atas mu..
congrat..
yg penting kita jgn pula termakan kata2nya ye..hehee..

tak pe la miss..klu die lari kita kejo semula supaya berbalik pada tajuk..
no worries..i njoys ur story beb..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
bertempat ke Naz??
elakkn SPR dtg umah..
SPR??ade kaitan kaa???
heheee..
ISA.....lorr..

yg aku tahu lagu warisan oleh arwah sudirman bro..tak sama ke??

Naz berkata... [Maklum Balas]

sebenarnya kat blog2 laen lg berani depa buat n3 yg lg sensitip. tp n3 mcm ni x lah berat sngt. bagus utk menyedarkan bangsa asing tentang konsep ketuanan kita. dan menyedarkan org kita tentang hak yg wajib kita pertahankan. org Melayu kan mudah lupa. nampak duit setimbun depan mata, tanah dan pusaka sanggup digadaikan...

lagu arwah tu laen. ni lagu warisan : Anak kecil main api..
masa aku kat kem bina semangat hari2 nyanyi lagu ni. kalo nak dengo versi otai, boleh dengo kat sini :
http://www.youtube.com/watch?v=WErVkXCwBTg
aku tengah unplugged lagu ni sekarang. ada benarnya senikatanya...