Betulkan Arah Qiblat Esok..

Umat Islam di negara ini boleh menyemak kedudukan arah kiblat dari kediaman atau lebih tepat dari ruang solat masing-masing, pada Khamis 16 Julai 2009 pada pukul 5.28 petang. Timbalan Pengarah, Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Omar Said berkata, arah kiblat boleh disemak pada hari dan masa berkenaan dengan berasaskan cara tradisional iaitu dengan melihat arah matahari tenggelam. Katanya, pada hari dan masa tersebut kedudukan matahari berada betul-betul di atas Kaabah di Mekah yang menjadi kiblat umat Islam. “Kealpaan umat Islam menentukan arah kiblat dengan tepat boleh menyebabkan arah kiblat mereka tersasar sehingga beberapa kilometer jauhnya,” katanya ketika berucap merasmikan kursus lanjutan Falak (Qiblat) peringkat negeri, di sini hari ini. Menurut Omar, perubahan satu darjah sahaja boleh mengakibatkan arah kiblat tersasar sehingga sejauh 128 kilometer. - BERNAMA
ikhsan dari sini..
Contoh seperti gambaw kat bawah ni pon boleh juge. Jadikan batu sebagai batu ladung utk mensahihkan tiang tersebut adelah benar2 tegak (macam bikin umah). Hehee..
Cara yg paling elok gunakan tali yg tergantung. Jika gunakan kayu mungkin tak betul tegak atas tanah - Gantung tali kat tempat yang tali tu boleh kena cahaya matahari pada masa tu. Contoh macam palang gol bola tu (bukan tiang tepi), atau boleh ambil 3 batang kayu, dua jadi tian yg satu lagi jadi palang melintang atas dua tiang tu. pastu ikat tali kat tengah palang. Tunggu masuk waktu ikut arah bayang tali. Settle.. Pakai kompas pon boleh juger.. :p
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

7 komen:

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

salam..
aku ade terdengar org ckp2..
tp mcm ragu2, btol ke ni..

thanks for the info..

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

agak2 jam brapa kena buat ni?
maklum lah, keje sok.
kena amek cuti ni.
nak wat eksperimen..
ghee~

naDDy berkata... [Maklum Balas]

thankss for the info...

@cu SaYaNg berkata... [Maklum Balas]

acu pun dpt emel nie..
tp tu la time tu acu kt pjbt lg
so,sesapa yg blh buat
kongsi2 kan le dgn kwn2 ye...

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

aku takpenah wat lg..
maklumla skang zmn IT, dah mula rse mlas..eheehe

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku x dan nak cek smalam. ko sempat cek x Man??

nza berkata... [Maklum Balas]

bagus betul artikal tu...akak xprasan lak ttg 2..cbuk smpi trlps pndang..thankz alot dik...