Dari UstaZ Hj. IsmaiL KamUs..

Untuk Pengetahuan Kite Bersama....
Edisi Jumaat...
1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya.
2) Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi. Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan.
3) Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam (Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh). Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).
4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.
5) Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.
6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca "Sala Mun, ' Ala Sulaiman, Fil 'alamin." Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu" Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin!!!!
7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong.. "Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu. Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu. Dan jin tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.
8) Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).
9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak perlu tepung tawar bagai.... orang melayu suka sangat menepung tawar !!!
10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7 ~ 10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang yang di rasuk.
.
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

19 komen:

amirul berkata... [Maklum Balas]

Salam Man,

Terima kasih keatas edisi Jumaat ini... sesekali mengimbas atau menyegarkan fikiran kita tentang asal-usul jin laknatullah...

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Salam....

Takder plak JIN TONCIT kan? hehehehehhehehehe..

Tq arrrrrrr....noleh arrrrrrr kita start tau lanih...spesis2 JIN....

Jin Walaweiiiiii ada ka?

bintangku berkata... [Maklum Balas]

Ingat tu... saper2 yg merokok, adik beradik jinnnn..

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Salam adikkkkk.....

heheheee....suka akak membaca perkongsian ilmu ini.....
nanti~nanti akak nak cilok tuk dibaca pd students akak yer.....

'Hah, berani korang merokok lagi... kang, jin datang rasuk korang...jadi lagi adik jin'

hahahaaaa.....
:)

nza berkata... [Maklum Balas]

TQ..dpt lg akak informasi baru...

Sulela berkata... [Maklum Balas]

Ada novel yang bercerita pasal jin neh tapi endingnya tak best. Kalau la dapat diolah fakta2 ni dan dijadikan sebuah novel, mau aku yang rembat dulu... Menarik info ni, Man...

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

edisi jumaat kali ke............

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

edisi jumaat kali ke............

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

tapi ade yg berubat guna asap..
plus plus yg cakap guna alquran..
cane tu sdgkan kite tau jin tu suke sgt ngn asap kan?

SYAFIQASALIM berkata... [Maklum Balas]

jin suke asap tapi kita selalu tengok kalau orang kena gangguan, selalunya mereka diubati dengan asap kemenyan..macam mana tu?

Adakah dengan beri jin makan asap, pastu dia kenyang dan dah tak kacau kita lagi..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Bro Mirul,
salam kembali..
u r welcome bro..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
jin tochet mata satu..
adaaa..kat blkg lu tu haa..
hehehhee..
klu lu nak jin wallaweiii ade..lu kasi tgk sama toyol.com..
ade..
hahahaa..

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

bintangku,
maksudnye org yg merokok spesis jin la yea..
ya ampunnnn....
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
salam kembali kak chomel..
boleh kak no hal..
nak cilok suma lg baek kak..
klu depa berdegil juger panggil je depa jin tonchet..
hahahahaa....
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Ibu Nza,
ur welcome bu..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Lela,
cepat ler rembat,nnt kasi bace den buat sinopsis dlm Alam Desa..
suker dgn cerita mu itu..
hahaha....
info yg baek utk sahabat yg terbaek..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Cikgu Lily,
edisi ke riban..
ntah la yea..
tak hitung plak..
hahhaaa

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

p.a.Sheh,
ha itu la pasal...
aku pon tak paham sheh..
kate dorg berubat pakai ayat alquran tp maseh guna asap kemenyan limau nipis n kain kuning..
hmm..
:(

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Syafikasalim,
barangkali..
itu pon boleh diterima akal..
da kenyang die blah la iye dak..
itu mungkin salah satu cara ubatan yg kita sendiri tak tau..
hmm..
:(