Telefon Tangan..

Semalam petang aku pergi ke Jusco berdekatan area office aku. Saja jalan-jalan sorang diri ambek angin (moga-moga bukan angin dari udara H1N1 yang aku sedut). Jauhkanlah.. Aku singgah jap ke KFC, abahku kat rumah dah lama kepingin nak makan kentaki, jadi aku belikan la skit (bajet anak soleh lohh hehee..aminn). Masa berlalu dan aku pun duduk sebentar merelekskan badan & minda kat pamkin kerusi depan KFC terseboot.
. Tengah aku asyik khayal duduk sorang diri, datang seorang budak lelaki bertopi baya-baya seperti darjah 5@6 (12tahun mungkin) duduk sebelah aku. Terkesima aku beb bila tengok budak kecik tu keluarkan 'something' dari poket seluar 'hawaii'nya. Apa yea?? Hmm.. Rupanya dia keluarkan handphone yang cool banget, canggih & kire gempaq arr pada aku. Bentuk macam N95. Yang pasti handphone aku kalah. Tak tahu plak aku itu handphone die ke parent die punya ke. Yang pasti pada masa tu hanya die sorang takde sape menemani beliau. Aku dapat lihat gayanya seumpama sedang bermasej dan gelak sakan sorang-sorang. Tak lekang tangannya meraba-raba skrin handphone mahal tersebut. Ade masa selang menunggu masej baru masuk, budak tu sempat lagi bergambar sendiri dengan handphone tersebut. Jelingan matanya kat aku macam memberi isyarat mahu menunjuk kat aku. Tapi apa aku kisah. Aku tak kacau dia pon hanya lihat dengan hati yang sedang mengata di dalam. Kalau betul la handphone dia, perghhh!! kaya betul mak bapak budak nih boleh belikan anaknya handphone secanggih itu. Itu kisah pertama.
Kisah kedua, lepas aku dah lepak tadi aku jalan nak balik. Tiba nak keluar dari pintu kaca Jusco ada segerombolan budak sekolah menengah (dalam lingkungan 7orang) semua tengah lepak dengan berbaju sekolah sedang menayang handphone dorang juger. Ada sedang sibuk bergambar, bermasej, ada yang tengah buat panggilan dan ada yang main game. Yang pasti handphone dorang bukan calang-calang brand dan model. Yang pasti aku juga kalah. Ada yang pakai iPhone, Sony Ericsson Xperia dan macam-macam lagi brand yang aku sendiri tak tau.

Jadi kat kepala buah fikiran aku ni berfikir sejenak, setiap bebudak sekolah sekarang ni memang diwajibkan mempunyai handphone ke sekolah ke?? Adakah penting kegunaan handphone tersebut untuk seorang individu pelajar sekolah? Dan dari mana meraka dapat duit untuk dorang 'top up' kredit mereka?? Kat sekolah tak kena rampas ke dengan cikgu atau pengawas?? Banyak persoalan yang timbul di benak aku yang ting tong nih.
. Aku bukan jaki atau dengki dengan bebudak tu semua tapi aku konfius, dulu aku sekolah takde pon nak guna handphone nih. Selamat je pergi sekolah nak lagi berjalan kaki berpuluh-puluh kilometer dari rumah berbanding budak sekarang yang mahu berkenderaan ke sekolah. Alhamdulillah selamat. Kalau ade kecemasan pon aku hanya guna public phone. So handphone untuk budak zaman kini ada kepentingan ke?? Isu ni terbangkit bila aku datang ke rumah member aku, adiknya sedang merungut kat ibunya yang daif bahawasanya die mahukan sejibik handphone macam kawan-kawan yang lain. Ibunya sanggup kerah keringat gunakan duit felda untuk belikan adiknya handphone sejibik. Jadi satu masalah yang kritikal dalam minda budak sekolah sekarang. Nanti kita tegur dikata teknologi dah berkembang, negara dah maju.. Ada juga yang menjawab "Bro, negara kita da 52 tahun merdeka la weihh..". Jadi ape perlu aku pertikaikan lagi. Hmm..
. Aku tak kata guna handphone untuk pelajar salah, tapi pada aku kesimpulannya terpulang pada kemampuan ayah ibu seseorang individu tersebut. Kalau mampu, tidak jadi isu la tapi yang menjadi masalah kalau parent dorang tak mampu tapi terpaksa kerana tak sangup melihat anaknya diperlekehkan teman sebaya yang mempunyai handphone.
. Alhamdulillah, aku dibesarkan dari keluarga yang sederhana dan aku dididik dengan keadaan sekeliling yang serba kekurangan. Aku juga belajar cara hidup sederhana. Alangkah bahagianya jadi anak muda sekarang nak banding zaman mak ayah kita dahulu yang hanya makan ubi kayu setiap hari.

Inilah 1st hp aku, Nokia 3310 (2004-2007)

Aku sayang sangat hp nih pasal hp nih akak aku yang bagi, tapi hidupnya tak lama. Skrinnya rosak terjatuh masa aku praktikal keje atas kren. Tapi speakernyer ok lagi. Aku masih simpan lagi hp ni sampai sekarang di kamarku. Hehee..

2nd hp aku, SE W200i (2007-kini)

Pertama kali mempunyai handphone dengan hasil titik peluh sendiri. Aku suka hp nih walaupun murah tapi ntah knapa aku suka. Mungkin ianya kecik, nipis, ringan, takyah nak slide or flip yang penting tahan lasak. Iyer aku tak nafikan, kadang-kadang ada rasa sikit segan dengan member2 bila ada orang perlekehkan apabila aku keluarkan hp aku nih. Teman2 punya hp suma canggih2 belaka aku sorang je hp oldskool. Hp aku nih nk amek gambo pon malap VGA sajer. Tapi takpe la, asal kredit ade no hal. Sempoiii beb.. Moga2 hp ni kekal hingga ke akhir hayatnya denganku... Aminn..

Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

20 komen:

Tanpa Nama berkata... [Maklum Balas]

cikgu pun kalah dengan anak murid.
cakap je apa model latest di pasaran, semua diorang ada.
cikgu pun malu gak.

kita dulu pakai 3310 je.
itu pun dah nak masuk umo 20 tahun baru merasa nak pegang.

pastu samalah kita pakai sony.
sound dia best kan.
selagi boleh pakai, guna jelah.
ghee~

hysman berkata... [Maklum Balas]

Cheqgu Lili,
ape kate klu cikgu malu cikgu pi rampas suma hp depa..hahaa..
kurang skit malu tuh.. :p

beruntungkan bebudak skrg yer..

biarlah,klu bg saye lebeh suka saya malu atas kekurang saye dr saye lebeh dr org laen.sesungguhnya kita dpt menyelami ati org yg kurang dr kita..cheewahh!!
ape aku merepek nih..hehee..

mr.syazwan berkata... [Maklum Balas]

bdk2 sek sekarang mmg da advance dr kite dulu...
tu yg byk gejala sosial...
ish

NzA berkata... [Maklum Balas]

bebudk skrg dik..mmg undang2 sk xle bw hp ttp alahai degilnya xcam budk dulu..nk2 makbapa defend ank2. kalu cikgu rampas, tunggu je le cikgu nk kena maki...akak pn guna hp kokak jerr...kekdg bebudk ckp cam hp maid diaorg...alahai sedihnya..

myQza berkata... [Maklum Balas]

kalah kita yang bekerja... mesti beli guna duit biasiswa budak2 ni..budak2 skang sekola kaya biasiswa..

panggil aku shEh berkata... [Maklum Balas]

mmg sony nyer sound siot hebat!

n mmg pon budak2 skola skang lebey advance dr kite..
tp yg taktahan nyer nk tayang2 kowt..
yela..budak baru up kn?
kdg2 nk gelak2 sorang pun jadik jugak!hahahaha

Naz berkata... [Maklum Balas]

alahai budak2 zaman skrg... depa ni memang sungguh beruntungkan. berada dlm zaman yg semakin canggih. hp mula2 aku ialah brand segam. pastu nokia.. pastu hp china... pastu hp mini iphone... hari tu, jatuh dan screen retak 2 jalur. terus x leh pakai. skrg aku pakai balik hp china aku... hehehehe...

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Salam...
Akak punya hphone pun, murah jer...dah 3 tahun pakai.....
akak tak kisah pun pasal brand or model.... janji dapat call, sms dan tgkap gambar n video anak2....

tapi, cabuk2 hphone akak....
cabuk lagi hphone En. Hubby....
btoi man.... hphone dia, rega seratus lebih jer....
kelakar... kerja tukang ubat, tapi hphone cabuk jer yg dipakai...
janji ok...
hahahaaa.....
~ku suka somi ku yg sempoi itu.. :)~

Students akak nyer hphone...
perghhhhhh....
tp, kalau akak jumpa...'gudbye' la jawabnya...
akak kan guru disiplin...
tak de maknanya nak kesian2...
:P

Sulela berkata... [Maklum Balas]

Alaaa...biar la mereka dengan dunia mereka. Janji kita ada handphone murah yang buleh calling2, smsing2, picturing2, toping sendiring...wakakaka...

Eiba berkata... [Maklum Balas]

Man..Salam ramadhan yaaa..maafkan segala salah dan silap akak selama ini...Semoga amal ibadah kita dirahmati dan diberkati oleh Allah... InsyaAllah...

hysman berkata... [Maklum Balas]

mr.syazwan,
kadangkala lg suker jd bdk dulu dr budak skrg..
walau penoh teknologi tp kurang adab..ehee..

hysman berkata... [Maklum Balas]

kak nza,
saye paham kak..mmg itu lumrah idup era globalisasi nih.anak terlalu dimanjakan..kasihan si guru tahan caci maki..
biarlah mereka,asal hidup kita bahagia..kita doakan yg terbaek sajer..

hysman berkata... [Maklum Balas]

s| TeD|,
klu bdk skolah biasiswa ape??
cokup ke nk beli hp canggeh ni??
aku pn kena dok tunggu setahun gaji bru boleh beli hp beliau itu..
hehe..

hysman berkata... [Maklum Balas]

p.a.Sheh,
aku mmg tak tahan nk gelak tp aku kaver..tak pasal2 klu parent die ade aku yg kena penampo..
hahaa..
biarlah bdk bru nk up ittew..

hysman berkata... [Maklum Balas]

Naz,
perghhh!! sagem yg bunyi cam dlm gua tu kan??hahahaa...beshh!!
ko ade mini iphone tak same function dgn iphone ke??
gempak siuutt..
mahal2 makin tak tahan bro..
baek pkai hp itam puteh klu jatuh pn ok lg..
peduli org nk ckp hp aku sendal pintu pon..hahaa

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
Salam kak...hehe..
yg pnting call n sms iye dak??
klu hp mahal2 tp krdt takdak same peginyer kak..hehe..

waaa...tukang obat pakai hp cabok sajer ke?saye klu jumpa org sebegini mmg salute laa..
buat sy yg naek segan keje jd kuli tp hp mewah..hmm..tabek kat en.Muz...

ape kate klu akak rampas akak amek seketul hp tu..hehehe
boleh kaa??take advantage maa..
hahaa

hysman berkata... [Maklum Balas]

Sulela,
iye sis,den stuju bangat..
biarlah..ape peduli iye dak..
yg pntg isi dlm penoh..
eheheee..

hysman berkata... [Maklum Balas]

Kak Eiba,
Salam Ramadhan juger utk akak..
inyaAllah kak..sama2 la kita meningkatkan ibadah kita kepadaNya..aminn..

~jgn asik dok shopping je kat Jusco k,taw la raya nk dekat..
ehehe..

Naz berkata... [Maklum Balas]

hahahaha... mcm tu la lebih kurang. mini iphone x sama function mcm iphone betul. cuma design fizikal nya sama. ada slide screen to unlock. ada icon2 bnyk2... tp yg x best x der 3G function. touch screen pun mcm &8^%# jer. elok jugak dah pecah... pueh hati pokcik... hahaha...

ko tau Man, skrg aku pakai hp nokia butterfly zaman aku muda2 dolu. lg senang dan mudah nak guna. comey pun comey...

MissGAZA (FasihahAdnan) berkata... [Maklum Balas]

yg penting leh tepon n msg cukuple..
huhu


eh,
hpmu spt hp ibuku juga..
sempoila!
=P