Warkah Diriku..

Assalamualaikum..
Ke hadapan diriku,
Semoga sihat sejahtera imanmu hendaknya. Aku harap dirimu senantiasa sedar akan hakikat kejadian dirimu sebagai hamba dan penagih pahala.
Aku tahu impianmu besar sekali. Kau mahu menjadi yang terbaik dalam segala hal, dan aku tahu kau berusaha melakukan yang terbaik boleh kau lakukan, walau pun acapkali kau terjatuh dan berdarah.
Nah, bertahun-tahun kau bertatih, berlarian dan jatuh tersungkur di atas dunia ini, adakah separuh daripada impianmu telah berjaya kau gapai?
Wahai diriku,
Jika jawapannya tidak, ingatlah bahawa kaulah petani/penjual di dunia, pembelimu Rabb di atas sana. Abadikan ketaatan dan usahakan yang terbaik, walau pun Tuhan seringkali menolaknya. Eh, jangan pula kau salah sangka terhadap Tuhan, kerana Dia akan menjadi seperti apa yang kau sangkakan!
Sesungguhnya Dialah Yang Maha Arif apa-apa yang terbaik buat dirimu..
Wahai diriku,
Adakah setelah bertahun-tahun kau lahir antara cinta bonda dan ayahandamu, telah kau fahami erti kasih cinta kepada Rabb, Muhammad S.A.W, addin yang kau anuti secara warisan, bonda, bonda, bonda dan ayahandamu, serta makhluk Tuhan yang melata dan bertebaran di atas muka bumi?
Sesungguhnya cinta kasih yang bersemi itulah, bakal diukur oleh Rabb, kerana cinta kasih itu benih yang membuahkan buah paling ranum dan manis; hablu min Allah & hablu minnas yang cantik.
Wahai diriku,
Akulah makhluk paliiiing rapat dan mencintai dirimu setelah Tuhan, oleh itu akulah yang memahami dirimu. Ingin aku ingatkan dirimu bahawa barangkali yang perlu kau telusuri kembali ialah erti kesabaran dan hakikat keikhlasan-bahawa yang terjadi itu, semuanya daripada Rabb, asal daripada Rabb dan pulangnya pun kepada Rabb. Ingatlah bekalanmu masih kurang. Aku khuatir kau tergapai-gapai dan meraung tak dapat bertemu serta berhadapan dengan senyum Tuhan nanti.
Ikhlas, dirimu.
Ya Tuhan, sempena tarikh kelahiranku, tataplah wajahku, kerana padangan-Mu menyiram sejuta keampunan. Aku bersyukur kerana aku masih berkesempatan untuk menyambut hari lahirku bersama-sama kedua ibubapaku yang tercinta.. Alhamdulillah. Terima kasih semua.. .
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

26 komen:

Farhana berkata... [Maklum Balas]

Assalamualaikum saya ucapkan buat insan yg menyambut hari lahirnya hari ini.. =)

Sememangnya warkah yg ikhlas darimu utk dirimu.. Ape-ape pn, may you bless by Allah in wuteva u do.. Hoping that all the greatest things will come along through the journey of ur life.. All the best hysman..

Dah tua bangka ni jgn ler nakal sgt.. Kurangkan ler main mercun, main pondok2 ek.. Heehee.. Oh ye.. Cpat2 kawen dan cpat dpat anak.. Supaya dpt cpat2 jadi ayah yg gempak mcm Papa Muzaffar.. Heehee.. =)

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

man..
hepi besday..
lawat laa blog daku..
hanya itu yg mampu ku beri..
tak sempurna tp cukup istimewa buatmu...
cewahhhh...
mcm tulis kad raya lak..

{lumut} berkata... [Maklum Balas]

teman,
selamt ulang tahun.warkah itu sangat bermkana untuk semua "diriku"..

semoga hidupmu sentiasa diberkati Allah...

sI tEDI berkata... [Maklum Balas]

hysman.. 12 september ke..


selamat hari lahir...

Naz berkata... [Maklum Balas]

Happy birthday... payah bebeno ko nak ngaku hari ni besday ko yer.. mcm artis da.. rahsia2... :p

tu ko ker tu? nak cikit cokelat tu buleh?? hehehehe...

aku nak kasik hadiah tu rase nyer x smpailah. ko tu jauh beratus batu. aku nak kasik ucapan kat ko jer...

Selamat Ulang Tahun dah Semoga ko dapat apa yang ko impikan selama nie.... Selamat Hari Rayer juger... hehehehehehe...

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Man Selamat Hari Lahir Man...
Mai lah kat KL nih ...Gua belanja
Kentucki hehehehehhe....

Nanti Gua nyanyikan lagu....serupa dalam Filem P Ramlee tuh...( Labu & Labi ) hehehehehheh

Allah selamat kan kamuuuuu!!
Allah Selamat kan Kamuuuuuuuuuuu!!

Allah selamatkan Tuan Hj HysMaaaan!.
Allah selamakan kamuuuuuuuuuuuuuu!!

Clapx 1000000000

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Salam man....
akak tak mo berceloteh panjang...
segala ucapan, telah akak berikan tepat 12 malam 12 September itu....
terkejut yer?????
:P


Erk, gambarmu kah itu?????
Cute tahap gaban... serius......

p/s : Oh! knp disini pun ada nama 'dia'????? lawan tokey ni, lagi glamer dari kak nunu.....

~man jgn kecik ati ek, tukang ubat tak balas ucapan man kat fb... kekadang dia tak sempat daaaaa.... akak wakilkan yer.. 'TQVM man... :) '

Redynne™ berkata... [Maklum Balas]

Selamat ulang tahun..

Semoga impian terindahmu kan jadi kenyataan.. Insyaallah.. :)

imanshah berkata... [Maklum Balas]

Selamat menyambut ulangtahun kelahiran...moga tersu tabah mengahdapi lilu2 kehidupan di atas bumi allah ini

nza berkata... [Maklum Balas]

salam n hepi besday khas utk adikku sorg nihh... sejuk perut ibu kalu dpt ank cam ni...
Kak nza doakn agar hysman di beri prlindungan, dirahmati dan bahgia sepjg masa....ooppss!!! n cpt2 dpt jodoh!!!!

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Dr. Hana,
Waalaikumussalam..terima kasih wanAbe.. :p

insyaAllah..akan cuba pertingkan diri.. thanx.. :p
nasehat utk diri kamu sndiri juga yer..jgn nakal2 sakat org..nnt melalak susah kelak..ehee..

yer hope to be gewd father for my child insyaAllah.. Papa Muzzafar?? waaaa... pasti suker kak New Yoe.. :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Mynna,
thanx beb..
da aku da jengah daa..
terima kasih yg teramat sgt kawan..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Lumut,
terima kasih yer teman..
insyaAllah..sama2 la kita..
hope Allah bless u also..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

s| TED|,
yer.. terima kaseh..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Naz,
bkn tak ngaku bro..tp biarlah rahsia..hehe..kdg2 tarikh lahir nih tak bagus jugak diwar2kan.bg empunya badan yg nyambut.umor makin lanjut tp tetap tang tu jugak..takde perubahan setiap tahun..jd cukuplah ia sbg peringatan utk diri sendiri utk perbaiki diri tahun ke tahun berikutnya..makin lama kita hidup makin byk dosa kita lakukan..:(

yer mase aku 2tahun kot..ntah..nk cekelat..mintak qalisya pasti byk dlm poket..:)

ucapan lebih bermakna dr hadiah pd aku ar..aku syukur ade jugak org yg prihatin kat org hina cam aku nih..:)

Terima kasih kawan.. InsyaAllah..sama2 lah kita.. utk ko gak k.. thanx again jd kwn aku yg suka merapu.. :)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
waaa..kentaki..
sodap tuh..jap lg gwa dtg nek helikopter doraemon..hehe

Thanx bro..
gwa suker beb..
thanx.. :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nunu,
Salam kembali kak..ehee..
terkejut gaban kak..mcm dlm mimpi jer..hehe..sape bg kak??mynna ker??
(nk kena mintak payung dak mynna nih..)hehee..

cute ke kak..mcm hampeh kelapa jer..lagi cute Izzah n Jiha..takde tolok bandingnya taw.. :p

sbb 'die' bapa contoh kot bak kate dokter cinta hana..hehee

~alaa kak,saye tak amek kesah kak..yg pntg msg tuh sampai dan ikhlas saye wish kat beliau.watpe nk kecik hati kak,hatinya dah dimakan hati..hehe..gurau jer.. :p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Redynne,
kak,thanx yer..
insyaAllah..
:p

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Cikgu Imanshah,
terima kasih cikgu..
insyaAllah..aminn..
utk cikgu juger..:)

hysMan.. berkata... [Maklum Balas]

Kak Nza,
salam kembali kak..
terima kasih yer..
takde la sejuk sgt kak suam2 kuku jer..
hehee..
insyaAllah kak..Aminn..
part jodoh tu..hehee...
tak sabo skit.. kekeke..
aminn..insyaAllah kak..
thanx yer.. :)

Naz berkata... [Maklum Balas]

bagus ko berfikiran mcm ni. x mcm belia2 sebaya ko yg suka anggap masa yg berlalu tu x der apa2. semakin meningkat naik umo kita sepatutnya semakin baiklah perangai. apa2 pun hijrah diri tu musti kena ada. barulah umo kita yg smakin meningkat ni ada qualiti... bukan setakat kuantiti...

hahahaha... sempat ko buat lawak.. aku dah cek, tinggal kertasnya sajer.. hahahaha...

kengkawan punya hal... no problem punyer...

sama2.. jom kita merapu sampai tahap 8 petala jom... muahahahaha...

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

aku ade dgr2 ade org nak payung aku...
benar kah itu?
payung musim raya ni kasi besar sikit yer..
ngee~~

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

akak pun nak dipayung jugak...
:P

Idalara berkata... [Maklum Balas]

salam hysman..
ooo..di sini rupanya..baru kka ida thu besday man jatuh tarikh dalam bulan sept ni..
kak ida doakan muga man berjaya dalam segalam bidang..dunia dan akhirat jua..

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

kak nurul..
jom2..
mari kite turun jb..
mintak payung dr man..
kurang2 pon pizza hut or nando's k man???

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

sayunya warkah kamu.
tetiba diriku menitiskan air mata.

selamat hari lahir man.
jadilah manusia yg kuat imannya.
jgn lupa ibu yg melahirkan kita.