Karaoke 'Jamban' Undang Risiko Pekak..

BERKARAOKE dalam bilik kecil jadi kegilaan remaja sekarang boleh mendatangkan bahaya kepada pendengaran. Hiburan dengan bayaran RM1 boleh jejas deria pendengaran dalam jangka panjang.
BERBALOI atau tidak? Bayar RM1 untuk berhibur dengan kos rendah, tetapi kesannya mampu menjadikan diri merana untuk satu jangka masa panjang. Mana lebih penting, kepuasan melalak atau menjaga deria kurniaan tuhan?
Itulah persoalan yang wajar diberi perhatian apabila membicarakan trend masyarakat kini yang gemar memilih pelbagai alternatif hiburan dengan kos rendah, namun pada masa sama mengetepikan pelbagai risiko yang kemungkinan berbangkit pada kemudian hari.
Kegilaan berhibur dengan kos rendah kini menular pula kepada satu alternatif hiburan yang bukan baru tetapi semakin mendapat sambutan iaitu pusat karaoke mini atau lebih popular dengan gelaran karaoke jamban oleh kebanyakan generasi muda.
Konsep hiburan itu dirasakan amat berbaloi bagi mereka kerana dengan membayar sebanyak RM1 bagi sebuah lagu, kepuasan yang dinikmati dirasakan mencapai tahap maksimum, apatah lagi apabila dalam ruang sempit sebesar tandas awam, pengunjung bebas melalak tanpa ada batasan.
Namun, tanpa sedar, pengunjungnya tidak tahu sebenarnya mereka menempah bala yang akan merampas deria pendengaran selepas satu tempoh menjadikan hobi itu sebagai rutin, malah kewajipan pada setiap minggu, bersantai sambil memekak.
Menggunakan alat pengukur paras bunyi, bacaan terhasil menunjukkan angka memeranjatkan iaitu mencecah hampir 120 desibel (dB), satu paras bunyi yang menurut Mohd Almyzan melampaui keupayaan pendengaran manusia biasa.
Apa tidaknya, kata beliau, gegendang telinga manusia hanya mampu menampung bunyi sehingga 80dB dan apa saja bunyi yang melebihi paras itu diklasifikasikan sebagai berbahaya dan mampu meragut deria pendengaran, sama ada sementara atau kekal selamanya.
Malah, katanya, keadaan dalam karaoke jamban lebih mengundang risiko tinggi berbanding pendedahan kepada bunyi kuat di tempat lain kerana di situ, pengunjung akan berada dalam satu ruang sempit dan tiada elemen lain yang mampu menyerap bunyi kuat itu selain tubuh individu itu sendiri.
Naz, kita kena kurangkan aktiviti nih sebelum kita jadi pekak.. Hehee.. Bagi sesiapa nak ajak aku berkaraoke yok gi DIVA.. Ada bran?? Hahaa..
Best Regard,
Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

34 komen:

Lili Puteh berkata... [Maklum Balas]

apalah kepuasannya duk tempat sempit cm tu.
sekali kentut, tak sampai seminit dah harum 1 bilik.
:)

klo karaoke bilik mandi plak bagaimana?
adakah menjejaskan pendengaran?

bintangku berkata... [Maklum Balas]

apa lar yg puasnye memekak beramai2 kat tempat sempit camtu. M'datangkan kesan buruk lak tu. Kalo mengaji @ bertaranum tak mo lak buat beramai2. Kan lebih sedap didgr... menenangkan jiwe lagi.

hazlin berkata... [Maklum Balas]

jom reramai kita tinggalkan tempat cam tu.

hehehhee

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

ishh...kan lebih elok dok kat umah senyap2 daripada pi ke tempat2 camtu....

Farhana berkata... [Maklum Balas]

Assalamualaikum.. Man Daud Kilau.. Ouh.. Suka karok gak eh? Pokcik naz juge.. Ku layan gak kadang2 kalo tensen.. 2, 3 bulan adalah dlam skali dua.. Mahal laa satu lagu 1 hengget.. Hak hak hak.. =p

Bilik yg mmg sempit, jamban pn ade yg lg besar kot.. Hahaha.. Ye tak ye kan.. Bilik tu xde penyerapan bunyi yg bgus.. Gema alam je dgr.. Hmmm.. Gud info.. Maceyyy kerana sudi mnyelamatkan tlingaku man.. Hehehe.. =p

Jom kita nyanyi dalam bilik ayor jek bak kata Cik Ja.. =)

Redynne™ berkata... [Maklum Balas]

hehehe...

sound mmg bole jadik trouble.. tp yg x tahan tu, aura superstar kt kroke jamban tu kuat ar.. menyanyi penuh gaya lagi.. hahahaha!!

Sulela berkata... [Maklum Balas]

Karaoke jamban? Eheh...baru tahu la pulok benda ni wujud...ekekekeke

Dj Epoi berkata... [Maklum Balas]

Salam Man.....

Karaoke Gua nyer OPEN tak boley PEKAK..hehehehhehe

Tapi kalau teringin nak pekak juga ...gi ar....letak geGONdang telinga sebelah speaker Gua hehehehh....

Sila oh...silaaaaaa.....
Sila lah Order Gua hehehehehhe

MAn Gua panjangkan JEMPUTAN ke OPEN HOUSE GUA....pada hari Deepavali yg datang nih....

Dalam Blog Gua..
Gua dah wat Entry nyer......
Lu tolong eik...panggil kawan2 Walaweiiiiiiii kita.....
Gua tak sempat siut!!
Awekssss2 dalam Blog Lu ponk boleh.....
Kalau ada TUNANG Lu lagi OK
HEheheheheheh

Ini ponk main TERJAH jer.....
Huhuuuuuuuuuuuu....

Lu WAJIB Datang k......

Wasalam....

P/S - Salam untuk semua.

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku lyn jmban ni 3 kali stakat ni... bila ko dah gthu, aku banned la ini jmban. aku nak mlalak kat jmbn rumah aku jer pas2 ni... hahaha... tq dude...

nza berkata... [Maklum Balas]

kak nza pn xfhm kegilaan remaja skrg yg pelik2 tu. ttp bkn sume laa.....

mmg saja cr nahas tu. xfikir ke dpn...entahlh. sush nk ckp.

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

cik Ja,
ntah la yer..tak de pengalaman lg org kentut dlm tu..haha

kalu karaoke bilik mandi,yg mcm slalu cik Ja melalak dlm toilet tu..ha mcm tu laa..hehe

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Kak Sha,
ntah la kak..itu semua org yg memikirkan keuntungan tanpa pikirkan -venyer sesuatu bnda nyer..asal duit masok..layanzzz jer.. tp melayu yg ramai.. :(

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Kak Lin,
mariii.... ehe

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Kak Nurul,
baik men tenet kak yer..
dpt gak bergosip.. ehe
:p

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Waalaikumussalam cik Hana,
buleh dikira seumur hidup ni baru 2 kali kot..itu pon mase balajo dlu ikot member,die tensyen bawaknye kite ke tmpt mcm tu..so layankn ajer..tp saye tak bayo pon die sponser 100% hahaha..

kasihmu ku terima cik Hana..
yok,klu kita nyanyi dlm toilet pn paling kurang shower jer yg turun idaklah hujan..hahha..

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Redynne,
hahaha..taw takpe..
konon2nya akademi fantasia la tuh..
padahal hanya sendiri fantasia..
hehe

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Kak Lela,
haaa..ingat kueh pak tongkol je ke yg ade..karaoke jamban pon ade taw..hahaha

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

DJ Epoi,
Salam kembali bro,
hahaha..warghhh!! siap promoto tuh..hehehe.. wokeh nnt gwa kawen gwa order sama lu k bro..hahah

WAJIB??waaa... nak nangis gwa rase..pengharapan terlalu beso la bro..Bro klu gwa dok area tengah buleh gak dtg..gwa jb bro..nak gak dtg sane..tp insyaAllah tgok mase camne nnt k bro..takleh janji pasal jauh laa..tp gwa akan coba wokehh bro..insyaAllah.. :p

nnt gwa panjangkan..sape yg jengah blog ni mesti dorg dtg pnya..ehhe..
tunang?sejak biler gwa berdarah manis nih..hahaa

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Naz,
hahaha..aku pon baru 2x seumo hidup itu pon org payung kembang..nk harap aku bayo,baek aku pekena daytona lg masyukk..hahaa
sama2 la kita memalak kat jamban oraitt geng.. ehe

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Kan Nza,
ntah la kak.. negara makin maju tp anak muda skrg akal pon makin slow.taw keseronokn jer.. saye ckp utk diri saye jugak..klu kita ckp,die kate kita ustaz nk bersyarah.. :(

Naz berkata... [Maklum Balas]

aku dyntona pun lama dah x layan... kalo layan pun asyik langgar bukit jer. hahahaha...
hari tu aku g pasaraya ole2 kat sek 18 shah alam. kat tingkat paling atas, ada karoke jamban ni. h ramai bebudak2 melayu kita yg lepak2 kat sana tu. memang org kita ni ramai bakat terpendam... hahahaha...

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

kan lebih baik klu bakat dorg digilap melalau saluran yg betul msuk pertandingan ker atau contoh yg paling nampak mcm ko ler..bikin lagu & nyanyi dlm blog.byk positif dr negatif beb..ko klu nampak dorg ko kasi ceramah la Naz,dpt pahala..cheewahhh!! ehe

Naz berkata... [Maklum Balas]

hehehe... terbayang2 aku g dari 1 jamban ke 1 jamban utk kasik ceramah... pastu bebudak tu dok gelak2 jer... adehh.... :p

bUaL kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

hahaha.. gelak2 sambil berkate gilak kaa ini olang.. tp dorg tak taw ko lah org akan menjawab dan menjadi saksi kat akhirat nnt saudara yg coba utk membimbing dorg ke jln yg benar tp dorg menolak.. ehhee.. bangga ar ko.. hohoho.. ;)

Naz berkata... [Maklum Balas]

waa... bagus2... jom kita sama2 tarbaih depa2 ni. hari tu aku tengok kapel karoke berdua2an. siap peluk rapat2 lagi tu...

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

waaa...bestt siuuttt..
oppssttt!!! astagfirullah...
teruk beno perangai mcm tuh..
melayu kan?? ceh!!
klu dah berdua pasti ade makhluk ketiga..hmm... yok mulakan operasi!!! ehe

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

aku xpnah masuk karoke jamban ni..
diva je best..
wpun mahal xingat..
hehe..

jom2 bro..
diva..

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

yok pekena diva..
beso skit ruang..
kite amek yg large pakej pnya yop..hohoho

ade bran?? ehe

intan berkata... [Maklum Balas]

diva mmg best..puas aTI, senang citer berbaloi...=)

intan berkata... [Maklum Balas]

diva mmg best..puas aTI, senang citer berbaloi...=)

Naz berkata... [Maklum Balas]

bangsa mana lagi bro.. mlayu la... jom kita operasi.

teringat aku dan member aku jln2 kat batu feringgi mlm2 sambil pakai baju melayu bersongkok dan bawak fail dan torch light. kelam kabut kapel2 kat celah batu bertempiaran melarikan diri. mungkin depa ingat aku ni pegawai jab agama.. hahahaha

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Intan,
yok pekena DIVA..
hehe

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Naz,
hahaha...
itu klu dulu2 maseh bole diguna pakai lg..tp klu taktik mcm tu pakai mase skrg ni payah weih,elakkn kita yg kena tibai balik..hehee...

fndrocka berkata... [Maklum Balas]

aku sekali jer gi karaoke jamban...pastu tak gi dah sebab tak suka soundnye.yang berkali-kali tu kat tempat yg mahal sikit...nak duduk pun sedap...apatah lagi bunyi..memg sedapp...cuma nynayi jer yg tak sedap sangat