Cerita Kedai Kopi..

Sebagai muqadimah, pakaian adalah satu keperluan penting bagi manusia. Secara lahirnya, pakaian melindungi manusia, tetapi secara batinnya adalah lambang kemuliaan insan. Syarak mendefinisikan bahawa aurat adalah sesuatu yang wajib disembunyikan dan haram dilihat.
Menurut pendapat jumhur ulama’, wajib menutup aurat dalam semua keadaan sama ada pada waktu solat atau di luar solat. Secara keseluruhannya empat mazhab utama dalam fiqh Islam iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali menetapkan bahawa aurat bagi lelaki adalah antara pusat dan lutut manakala aurat bagi wanita ialah keseluruhan tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan berdasarkan nas yang kuat daripada al-Quran dan al-sunnah. Tetapi ada waktu aurat wanita sama seperti lelaki pusat ke lutut dalam keadaan bersendirian atau tertentu. Aku tulis apa yang aku faham tapi kalau aku tersilap bicara sila perbetulkan para ustaz dan ustazah.
Klimaksnya, semalam aku pergi ke sebuah supermarket untuk beli barangan basah ayam, ikan, daging, udang, sayur etc. Sambil aku menunggu mak abah aku sibuk memilih sayur, aku didatangi beberapa orang salesgirl Celcom untuk mempromosikan pek permulaan bagi syarikat telekomunikasi gergasi tersebut. Aku fikir yang datang menghadap aku itu berbangsa cina rupanya bangsa aku sendiri melayu. Dengan pantas aku cakap aku tak nak.
Nak dijadikan cerita kat sini, aku rasa pelik dalam ramai-ramai kelompok staff Celcom kat situ semua berbangsa cina baik lelaki mahupun perempuan yang memakai sweater panjang labuh (mungkin sejuk aircond) serta berseluar panjang hitam. Tapi ada beberapa kerat staf melayu kat situ hanya bermini skirt belahan sampai atas. Wahh!! Apa ni?? Aku pula yang rasa malu. Bukan aku nak tengok tetapi tertengok. Benda dah ada depan mata kan. Hahaha.. Saja gurau.. Mungkin aku nampak haritu saja, huallahualam jika hari lain.
Aku cuma terfikir, apa yang ada dalam minda remaja perempuan tersebut. Adakah perasaan bangga? Ingin menunjukkan betis yang cantik? Nak kelihatan seksi dikhalayak ramai? Entahlah.

Kadang-kadang sejak dua menjak ini, lelaki berpakaian terlebih litup kalah si perempuan sibuk nak separa berkemban bila bergambar. Hurmm.. Aku cerita ni tak ada motif cuma nak luahkan apa terbentang depan mata saja. Maaf sekiranya aku terguris mana-mana pihak. Aku ada terbaca satu blog pasal kenyataan seorang wanita beragama Islam berkenaan pendapat negatifnya terhadap pemakaian tudung. Tapi nanti lain masa aku cerita. Buat masa ini, ini saja yang sempat aku nak cerita. Aku menaip ni pun sebagai peringatan untuk diri aku juga. Alhamdulillah... Akhir kata "tepuk dada tanya iman".

Sebelum aku nak tutup entry ni aku nak cerita sikit apa yang aku nampak masa aku duduk menunggu abah aku beli kasut, aku terpana signboard ni. Apa yang pelik ye?? Hahahaa.. Tak perihatin betul taukeh kedai kasut ni. Main langgar je. Apa daa..... :)

Best Regard,

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

15 komen:

joegrimjow berkata... [Maklum Balas]

dulu tngok bola tampar dunia
pelik napa la pompuan pakai spander je tp laki pakai abuh skit
xpe la
xde agama

tp kite?

Farhana berkata... [Maklum Balas]

Assalamualaikum wat encik Man.. Huhu.. Ku rase kannnn.. Begitu juge ape ku rasa pada ape yg kamu rasa.. Hehehe.. ;p

Ku sbg pompuan Islam Melayu mnumpang malu pada apa yg depa wat.. Hmmm.. Zaman sudah makin panas sakang, tu pasai pakai pendek, tak cukup kain.. Sbb tu laa kita kene saling brtegur dn sling brpesan.. Mudah-mudahan jadi ingatan wat sume.. Contohnya mcm dalam kotak email tntang seksaan untuk kaum hawa tu.. Huhu.. ;)

Tapi kalau dh tegur depa nk wat gak caner??? Hurrrmmmm..

sI tEDI berkata... [Maklum Balas]

budak melayu selalu nak menunjuk lebih.. tp dia tak tahu org mual nak tgk!


ko tegur tak tokei kedai yg salah signboard tu>

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

Salam man....

Itulah salah satu tanda akhir zaman....
kekadang, heran dengan mentaliti mreka...
nak kata tak tau hukum hakam...belajar agama sampai sek, uni...
dorongan nafsu barangkali... perasan cantik!

I am Karl berkata... [Maklum Balas]

nape bro tak letak skali vc cerita kedai kopi malique tuh

lagu tu layan

huhu

nza berkata... [Maklum Balas]

gitulh org islam hr ni..2

kira ok la tu cz mmg nk tayang abis . Kt org ala2 tyg..ha ko puas hati....
ttp yg paling sedih..kt atas pakai tudung ttp pakai baju lengan pndek, jeans ketat, baju atas bontot, kekdg pakai gaun bwh lutut ckit jerr...ha sapa nk jwb tu!!!!trajis sungguh ank2 islam skrg...

niesz berkata... [Maklum Balas]

bile dunia da nk berakhir..bnda2 tu semue akan berlaku..xley nk tegur da coz kat tv pon da bnyk tayangkan bnda2 mcm tu..dorg akan sedar sendiri nnti..

but kite sesame islam kene la tegur menegur kan..

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

joe,
nak ckp lebeh2 nnt dikate kite nih plak bajek baek sgt.. glupppp.. huhu

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Farhana,
Waalaikumussalam cik Hana Wanabe..
kite nih ade persamaan la cik Hana..hohoho.. mmg mentaliti kita same cuma kamu telebih mental (sakit mental) kurg dr saye.. hehehe.. saje guraw.. :p

wahh,kamu pon terkesan dgn n3 dlm kotak email tu yer?? no komen.. tak geti nk komen pasal tuh sbb saye laki..hehe..

dosa depa tanggung so juz tgk saje laa.. ;)

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

si Tedi,
makin kita tgk makin die nk tunjuk..takleh watpo ar..

klu aku tegor tokeh tu mahunya kena baling dgn kasut aku woo..ehee

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

kak Nurul,
waalaikumussalam kak..
sbb tu kdg2 bersyukur klu kita diberi rupa yg kurang cantik..sesungguhnya Allah itu Maha Adil kan kak.. cuma skrg nih org malas nk pikir enjoy jer,so kena gunapakai lu pikir la sendirik.. hehe..

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Karl,
hehe..takut larikss topik..
hohoho..

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

kak Nza,
nak tegur pon anak org kak..
klu kita ckp,kena balik dush!!
takleh watpo ar dah klu mak bapaknyer cam gaya tu gakss..
huh..sendiri mau ingat.. :)

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

niesz,
bila agaknye nk sedar yer..tunggu dpt hidayah ker..ehe..statement artis.. gagaga..

imanshah berkata... [Maklum Balas]

syarat nak jadi promoter kowt!!