Zakat Puasa..

Assalammualaikum.
Hari ni nak buka apa ya? Bila fikirkan juadah untuk berbuka bermacam-macam jenis makanan yang terlintas kat benak. Berbagai-bagai yang hendak ditelan. Bila sudah dibeli, tiba saja masa untuk berbuka memadai hanya sekadar air seteguk dah membuatkan perut ni kenyang terisi. Hari ni masuk hari ke-12 kita berpuasa. Kawan sekali pun tak pernah jejak lagi ke Bazar Ramadhan. Bukannya apa, kawan ni kuat makan, bila melihat pelbagai santapan berbuka dijual rambang pula mata, karang semua makanan hendak dibeli. Habis tak juga. Syukurlah. Kawan cukuplah dengan hanya air kosong dan nasi putih berlaukkan apa saja yang dimasak ibunda tercinta sudah cukup untuk kawan menahan perut untuk berpuasa keesokan harinya.


Dibulan Ramadhan ni, sibuk juga aktiviti kawan. Kawan baru saja balik dari jaga kaunter zakat di pusat membeli-belah Free Duty The Zone, Johor Bahru. Dari situ, pelbagai karenah manusia kita dapat lihat terutamanya umat Islam dibulan Ramadhan. Yang negatif, ada yang selamba badak hisap rokok, ada yang minum air tin dan yang paling ramai kaum hawa yang memakai baju tak cukup kain. Tapi tak boleh cakap juga, fasal di pusat beli-belah yang kawan jaga tu memang kawasan Kaum Singa bertandang termasuk juga warga Indonesia. Jadi tak mustahil la kalau muka melayu tapi bertatu dan tangan memegang tin Calsberg. Bila tengok logo kat baju kami, lintang pukang mereka lari. Takut kena tangkap mungkin. Tapi kawan bahagian unit zakat, jika kawan bahagian penguatkuasa, dah lama kawan tahan tangkap masuk lokap.

Untuk makluman semua khususnya warga Johor, nilai Zakat Fitrah yang diputuskan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor bagi tahun 1431H bersamaan 2010 adalah RM5.00 bagi umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis super tempatan 15% hancur (beras nasional) sahaja yang berharga RM1.80 sekilogram dan RM7.50 bagi umat Islam di Negeri Johor yang makan beras gred/jenis selain daripada beras super tempatan 15% hancur (Beras Nasional). Kadar ini sama dengan kadar yang ditetapkan pada tahun lepas. Tiada perubahan. Jadi lepas ni tiada lagi persoalan yang timbul "Tahun lepas saya bayar RM4.70?". Kawan tanya balik, "Encik mungkin tak bayar tahun lepas kot?". Dibalas, "Bayarlah, ada lagi resitnya dalam wallet saya nih". Kawan menjawab balik, "Boleh tunjukkan pada saya resitnya?". Terus dia berlalu dengan senyuman lagak seperti orang tua yang terpinga-pinga. Bukannya apa, kawan ingin kepastian sekirannya amil fitrah yang dilantik menyalahgunakan kuasa yang diberi. Ada kes, amil tersebut gunakan duit tersebut untuk kepentingan peribadi. Hal ini, amil tersebut boleh dikenakan tindakan.

Kepada saudari Aminah, kawan akan terangkan bagaimana perhitungan Zakat Harta yakni Zakat Emas & Perak jika ada kesempatan. Zakat Pendapatan telahpun kawan terangkan bagi posting yang lepas, jadi insyaAllah kawan akan cuba usahakan.

Baiklah, lagi 2jam nak berbuka. Kawan mahu menolong apa yang patut ibunda tercinta kat dapur. Jangan ingat lelaki tak pandai masak, tapi memang betul pun. Kawan membantu menyibuk saja. Hahaa. Sempurnakan Zakat. Salam.

Best Regard,
Posted by: http://smilemyfta.blogspot.com

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

4 komen:

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

kawan pun sama...
berbuka ala kadar je...
elak pmbaziran
:)

imanshah berkata... [Maklum Balas]

salam, saya kampung kat kelantan, tapi kerja di ipoh..mana lebih afdhol bayar zakat? ipoh or kelantan

nza berkata... [Maklum Balas]

bagus anak mak sorg nie...boleh wat menantu...hi.hi.hi...

kalu dok tmpt camtu mmg mcm2 la man boleh tgk gelagat org yg mcm2...dr seelok2 pndangan hingga yg menyakitkn mata n hati......

@cu SaYaNg berkata... [Maklum Balas]

syok nye dapat makan masakan ibu hari2...