Bola Punya Pasal..

Salam Jumaat... 
Nak kongsi sikit cerita tentang kedegilan aku yang memakan diri dan menyusahkan orang lain. Sesungguhnya aku belajar dari kesilapan. InsyaAllah...

Selasa lepas, setelah selesai beriadah petang adalah masa untuk balik ke bilik dan bersedia untuk menunaikan solat magrib untuk berjemaah di surau. Tiba-tiba aku berdegil nak main bola juga,  kawan sebilik aku dah cakap balik bilik terus pasal dah petang, aku tak nak dengar kononnya nak tendang skali dua lepas tu baru balik ke bilik.

Tengah seronok bermain, aku lupa kasut sukan aku tapaknya dah haus... Dengan keadaan rumput yang lembap, apa lagi terus tergelincir. Kaki aku terpusing dipijak pula dengan geng lawan. Kerttt!!!! Adoiii... Aku  bagaikan patung hanya diamkan diri di tengah-tengah padang, bagun dan trus duduk kat tepi padang. Budak-budak lain rasanya tak perasan. Aku cuba gerakkan hujung kaki, masih berfungsi, Alhamdulillah...  Mungkin hanya salah urat. Aku bangun semula dan terus balik ke bilik. Sepanjang malam semakin sakit, jalan terhincut-hincut ke dewan taklimat. Nak solat Magrib, Isyak dan Subuh pun memang payah, sakit yang amat. Kata kawan sebilik aku urat aku dah bengkak masuk angin. Memang kelihatan bengkak pun kaki kanan aku.

Tanya peserta-peserta lain semua tak pandai mengurut. Ingatnya nak cari tukang urut kat pekan Kota Tinggi. Tapi disebabkan tentatif kursus amat padat, jadi tiada peluang keluar. Kaki aku bagai dah tak terasa, semakin sakit, terus tak boleh jalan. Dengan bantuan kawan sebilik aku tu, dia yang memapah aku ke surau untuk solat subuh. 

Lepas tazkirah pagi, dengan beraninya aku bertanya pada Ustaz Ahmad Mazlan selaku ayahanda kursus ni untuk meminta bantuannya. Kerana aku ingat beliau ada cakap yang beliau pernah belajar silat.  Alhamdulillah dengan senyuman dia berkata, "Saya cuba ya, InsyaAllah...". Beliau pegang kaki aku, cari urat mana yang bergalih dan tak menggunakan sebarang minyak, hanya doa dan bacaan dari ayat al-Quran yang bermain dimulutnya. Tak ambil masa yang lama mungkin 5 minit saja. Dengan senyuman beliau berkata "InsyaAllah, baiklah nanti sabar ya...". Dengan lafas terima kasih dan bersalam aku pun bergegas balik ke bilik dengan bantuan kawan sebilik aku. Lama ke lamaan, kaki aku semakin pulih Alhamdulillah... Cuma bengkak masih ada sehingga sekarang. Tengahari tersebut juga aku dah boleh melompat-lompat. Hehe...


Syukur pada Allah dan jutaan terima kasih buat Ustaz Haji Ahmad Mazlan yang sudi meluangkan masanya yang padat dengan pelbagai aktiviti hanya untuk merawat aku. Terima kasih ustaz. Dan terima kasih buat kawan sebilik aku tu dari Unit Pembangunan MAIJ yang sudi menolong aku bila aku susah kerana aku insan yang alpa dan serba kekurangan. Dengan kejadian ini, terdapat beberapa 'moral value' aku peroleh.

Dengarlah kata kawan kita, jangan kita terlalu ikutkan perasaan. Kadang-kadang apa yang dinasihat ada sebabnya, adakala kawan itulah yang membantu kita bila kita susah. 
Apa yang terjadi pada kita hendaklah berbalik pada agama kita iaitu dengan sumberkan al-Quran dan sunnah. Kerana sumber itulah penawar yang paling mujarab untuk segala penyakit kat dunia ni. Tak perlulah kita cari orang yang asing bagi kita atau bomoh bagai, carilah orang dan tempat betul untuk meminta bantuan. Kadang-kala depan kita adalah penyembuhnya.

Best Regard,
Posted by: http://smilemyfta.blogspot.com

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

10 komen:

hazlin berkata... [Maklum Balas]

hehehe... kesian.. nasib baik ada ustaz yg nak tolong...

FiNa berkata... [Maklum Balas]

Slm hysman... Maaf sebab aku tak perasan blog ko dah mula ada post baru. Huhu...

Ha... tulah.. degil.... ko ni memang tau. Nasib baik dh elok. Tapi still ada bengkak eh sekarang? hati2 lah...

imanshah berkata... [Maklum Balas]

awat tak habaq, aku pandai urut

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

adoilahhhhhh.....baca entry saja dah seriau...

semoga cepat ok yea...
jaga baik2 kakiku lepas ni...
nak pakai lama yea...
:)

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

eh, kakiku plak...

jaga baik2 kakimu...
hihihiiii

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

kak Lin,
segan jugak kak mintak tlg dgn fasilitator..hehe..

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

Fina,
waalaikumussalam wbt..
dah lame aku buat post baru ko jer yg tak perasan..
:((

masih sakit lg tp dah boleh jalan.. alhamdulillah..t.kasih ye pesal prihatin..hehe

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

cikgu imanshah,
takkn nk pi perak semata2 cikgu..
adoiiiii..ongkos tak cukup..
hahahaa

bUdAk kEnTaNg berkata... [Maklum Balas]

kak Nurul,
aikk.....camne boleh kakimu..
huhuhuhu..
terima kasih kak..
insyaAllah...

FiNa berkata... [Maklum Balas]

Dah tu, kalau ko buat post nape tak terjah blog aku? manelah aku perasan...

ni nak tacing ni...