Bala Dah Nak Sampai..

 Daripada Ali bin Abi Thalib r.a Rasullah S.A.W bersabda :
" Apabila umatku telah membuat lima belas perkara ini maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu :
1 . Apabila harta negara hanya beredar pada orang - orang tertentu .
2 . Apabila amanah itu dijadikan sumber keuntungan .
3 . Zakat dijadikan hutang .
4 . Suami memperturutkan kehendak isteri .
5 . Anak derhaka terhadap ibunya .
6 . Sedangkan ia berbaik - baik dengan kawan nya .
7 . Suka menjauhkan diri dari ayahnya .
8 . Suara ditinggikan di dalam masjid .
9 . Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka .
10 . Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatan nya .
11 . Arak diminum di merata tempat .
12 . Kain sutera banyak di pakai kaum lelaki .
13 . Para artis disanjung - sanjung .
14 . Muzik banyak dimainkan .
15 . Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat) . Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau mereka akan di roboh menjadi makhluk lain .
H.R TIRMIZI. Sumber sini...


**Saja aku tak letak tempek gambar hadiah cabutan bertuah yang aku dapat tempoh hari. Baru tadi claim. Hehe...

Sekadar renungan di tengahari jumaat. Mungkin ada yang berkata, aku pun bukan lah di kalangan yang terbaik untuk mengingatkan pada semua, tetapi sekadar berkongsi tidak lah mendatangkan apa-apa kerugian. Semoga tengahari ini sama-sama  kita kekal hidup di atas bumi ini dengan rahmat dari-NYA .


Best Regard,

Posted by: http://smilemyfta.blogspot.com

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

44 komen:

SiNoMoSa berkata... [Maklum Balas]

Salam Jumaat Hysman,

Benar antara 15 sebab itu mmg telah byk berlaku..artis2 disanjung namun ulama tidak dikenali..
Wallahualam, smg kita sentiasa berpesan2 ke arah kebaikan..

Dinas Aldi berkata... [Maklum Balas]

Salam dik,
apa salahnya berkongsi pengetahuan untuk kebaikan bersama. terima kasih kerana mengingatkan, dik.

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

salam man...
terima kasih untuk tazkirah ini....

nabilah_2908 berkata... [Maklum Balas]

rasanya bala sudah pun sampai..cuma tidak meluas... :(

jom ke APA KATA HATI pulak,
GIULY SI DEMOK

IMANSHAH berkata... [Maklum Balas]

alahai terasa lah pulak, yalah aku kan artiss

sahromnasrudin berkata... [Maklum Balas]

as salam ziarah..memang dah banyak berlaku..tungulah akibatnya

hysman berkata... [Maklum Balas]

kak sinomosa,
salam ptg jumaat kak..
tp manusia tetap juga alpa dan tak sedar..
insyaAllah..sama2 kak beringat..
;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

kak dinas aldi,
waalaikumussalam kak..
sama2..sharing is caring..
caring is loving.. ;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

kak nurul,
sama2 kak tc.. hehe

hysman berkata... [Maklum Balas]

nabilah,
seberang dah mcm2 bala...tp masih ditakuk tu jugak... :(

hysman berkata... [Maklum Balas]

cikgu imanshah,
hahaa... cikgu artis jadian jer..
jgn terasa la ye cikgu..
:p

hysman berkata... [Maklum Balas]

bro sahrom,
waalaikumussalam...
tp kita tak pernah belajar dr bala bencana yg dah berlaku tu.. :(

Citarasa Rinduan berkata... [Maklum Balas]

salam hysman--
kak baca entry ini..kak terasa sangat bila zakat dikatakan hutang

sungguhlah...dah semakin hampir hari pembalasan..subhanallah..
terima kasih atas perkongsian entry ini..
kak sangat hargai...


ps: wah..hadiah cabutan dari panasonic.. i like

hysman berkata... [Maklum Balas]

waalaikumussalam kak ayu..
ramai yg lupe berzakat kak..
padaha ianya penyuci harta..
takpe klu kita dah tahu,kita berzakat la sikit harta ye..
;)

sama2 kak..
saling mengingat-mengingati..
:p

u like..i lg loike..
haha

@cu SaYaNg berkata... [Maklum Balas]

erk...takut nye

Ain Atika Zailani berkata... [Maklum Balas]

saling ingat mengigati..thanks awak.=)

nunama berkata... [Maklum Balas]

semua org ada side yang tak baik.
baguslah saling ingat mengingati. :)

husniah zaimah berkata... [Maklum Balas]

renung2kan.. dan selamat beramal. ;D

nadia berkata... [Maklum Balas]

boikot artis yg berpakaian sexy..ngeh3~

niesz berkata... [Maklum Balas]

moga kite sentiase beringat..

mR.sYaH berkata... [Maklum Balas]

terima kasih atas perkongsian itu.. baguslah saling ingat mengingati..

Cik Mieyrarif berkata... [Maklum Balas]

thnx :)
nice sharing

nza berkata... [Maklum Balas]

byk dh tnda2 tu kita saksikan skrg...rasanya dh lbh 90% kot....
TQ 4 sharing.

aima in luv berkata... [Maklum Balas]

bnyak dah berlaku kan... rasanya negara jiran kita dh merasa bala itu... wallahualam

Afzainizam berkata... [Maklum Balas]

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kami DAtang Ziarah Blog Anda
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫

eeemmmmapa bila tangan manusia yang merosakkan didunia .... akan timbul bala bencana menimpa....

janganlah kita leka perkara ni.....
kalau nak selamat kita kenalah peka sikit dan ambil iktibar semua

Khairy berkata... [Maklum Balas]

aku rasa sume tu dah banyak berlaku dah...rasa takut lak bile fikir bala nak sampai dah...minta dijauhkan

Pencacai Alim berkata... [Maklum Balas]

semua dh terjadi

husniah zaimah berkata... [Maklum Balas]

sile view ini http://lover-knock1234.blogspot.com/2010/12/dan-pemenangnya.html

hysman berkata... [Maklum Balas]

acu,
kita renung2kn dan selmat beramal..
hee

hysman berkata... [Maklum Balas]

ain artika,
betul2..
samer2..
;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

nunama,
betul tu..
hehe..
sama2lah kite ye..

hysman berkata... [Maklum Balas]

husniah,
yeahhh!!!!
;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

nadia,
erk?? sokong!

hysman berkata... [Maklum Balas]

niesz,
yer... ;)

hysman berkata... [Maklum Balas]

mr syah,
same2.. :p

hysman berkata... [Maklum Balas]

cik mieyrarif,
welcome..
:)

hysman berkata... [Maklum Balas]

kak nza,
betul3....
sama2lah kita bermuhasabah diri kak..
:(

hysman berkata... [Maklum Balas]

cik aima,
negara jiran dah mcm2 blaku tp kita masih mcm tu gak.. tak amek pengajaran...

hysman berkata... [Maklum Balas]

afzainizam,
tangan manusia yg merosak dunia tp masih menunding jari ke org lain dan kata aku tak buat.. lupa diri..
:(

hysman berkata... [Maklum Balas]

khairy,
amin.. minta dijauhkan juga..

hysman berkata... [Maklum Balas]

pencacai alim,
hurmm...ntah la.. kita renung2kan...

hysman berkata... [Maklum Balas]

husniah,
yehhh!!!
hehe.. thanx yer...
hhahaa

hazlin berkata... [Maklum Balas]

camtu le bila dah akhir zaman...
harap kita semua diteguhkan iman...

hysman berkata... [Maklum Balas]

amin....