Kenapa dan Kenapa?

 Assalammualaikum dan salam sejahtera semua.
Hari ini di Johor Bahru ada sambutan perarakan Festival Chingay bagi masyarakat Tiong-Hua. Aku dimaklumkan festival ni direncanakan oleh Persatuan Tiong-Hua Johor Bahru.
Banyak jalan utama ditutup bermula dari petang tadi sehingga lewat malam karang.
Sekolah-sekolah yang berada disekitar kawasan perarakan telahpun dihantar memo supaya membenarkan sekolah tersebut ditamatkan awal.
Banyak premis kedai jugak ditutup bagi kelancaran perarakan festival tersebut.

Oleh sebab jalan ditutup impaknya trafik jem yang maha panjang tadi.
Aku bernasib baik pesal naik motosikal hari ni walaupun hujan renyai-renyai,
kalau naik kereta dah tentu-tentu sampai malam pun masih lagi tak sampai ke destinasi.
 Naik motor pun kena U-turn jauh baru boleh nyelit-nyelit nak lepas ketemu jalan pulang.
Aduh, sesak betul jalannya.
Tadi atas motor aku sempat jugak jengah-jengah ada yang tengah prepare untuk tarian singa dan naga. Macam-macam bentuk kereta berhias ada, dengan tanglung dan kostum berwatak fantasi.

Apa yang aku nak khabarkan di sini bukanlah berkenaan Festial Chingay semata. Cuma ianya berkenaan jalan ditutup untuk mengadakan perarakan sesuatu sambutan perayaan atau festival. Kenapa perarakan Chingay di Johor boleh dilakukan sedangkan perarakan Maulidur Rasul tidak dibenarkan? Di Johor sejak tahun lepas lagi perarakan sambutan Maulidur Rasul tidak lagi diadakan. Kenapa ya?

Memang benar perarakan ini tidak dituntut dalam Islam, tapi kalau kita buat tidak salahkan? Tiada fatwa lagi dikeluarkan berkenaan penganjuran perarakan sambutan Maulidur Rasul ni. Ia diganti dengan ceramah agama dan aktiviti kemasyarakatan seperti gotong-royong membersihkan masjid dan juga kawasan kubur. Sekadar alasan perarakan Maulidur Rasul hanya sekali lepas itu habis dan akibat kesesakan memang tak masuk dek akal. Tapi bagaimana pula perarakan Chingay ni mengakibatkan kesesakan dibenarkan?

Aku masih lagi tertanya, kenapa?
Puas aku tanya 'orang-orang' lama, tapi mereka juga tak tahu sebabnya.
Tak apalah yang penting, kampung-kampung dan taman-taman masih lagi memuatkan aktiviti perarakan dalam agenda sambutan Maulidur Rasul di tempat masing-masing.
 
Tidak rasist...
 
**Seronok berarak ni kan... Dan tak lepas juga peluang makan nasi 3-4 orang dalam satu dulang... Hehe... Tinggalkan perjuangan perkauman yang sempit kerana akhir hidup ini hanyalah liang lahad yang dinisankan dengan tulisan jawi dengan malaikat sedia menanti.


Best Regard,
hySman

Posted by: http://smilemyfta.blogspot.com

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

17 komen:

niesz berkata... [Maklum Balas]

biase la tu..nk kate lebey2 pun x boleh..sape la kite nk menyuarakan ke tidakpuasan ati even kite sebenarnye ada hak untuk itu..

white rose berkata... [Maklum Balas]

haish, depa nih...
sengaja nak cari kontobesi...

kan ade yg masuk berita nih kang...

sesuke je nak tutup jalan,
baik buat jalan sendiri jer pasni...

Areef Ibn Naim berkata... [Maklum Balas]

assalamu 'alaikum...

o ye ke kat jhr tak dibenarkan lg perarakan maulid tu.patutlah ri tu gi sambutan anjuran majlis daerah takde perarakan pun.ala kita berarak pun bukan buat benda tk berfaedah... berselawat...

tp ada satu jenis tu, klu mati pun leh jln jam, siap dgn pakain beragam bagai, pastuh buang kertas bersepah2 kat tgh jln...

ADfeez berkata... [Maklum Balas]

oh sumenya politik..... huhuhu :P

suka makan nasi ambang ramai2... hehe.. sesetengah xleh makan sbb geli katanya... :P

mR.sYaH berkata... [Maklum Balas]

tak tahulah nak cakap apa.. klu ckp lebih plak nnt kata bersikap perkauman..

dah lama xberarak.. oh, sungguh best masa kecik2 dulu..

Afzainizam berkata... [Maklum Balas]

║║╔║║╔╗ ║
╠╣╠║║║║ ║
║║╚╚╚╚╝ O
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

eeemmm perasan gak kalau cingay area tempat bakar mayat tu jalan tutup pasal sesakkkkk sangat... kalau dari jalan kebun Tehh kena cari jalan pintas sebelah bomba ...

tapiiii tang Maulidur rasul tak plakkk dia tutup jalan perasan jugakkkk.... isssshhhh apa nak jadi lahhhh.... berat sebelahh betoiii

Citarasa Rinduan berkata... [Maklum Balas]

selamat pagi adindaku hysman

tersentap kak baca entry kamu..

kenapa sampai macam tu sekali?? hilang kah melayu/islam di sana..

tak apa....ada hikmahnya..yang sabar itulah pasti menang dalam apa sahaja..kan??

hazlin berkata... [Maklum Balas]

salam,
memang kenapa dan mengapa terjadinya begini..

jawapannya ada dalam diri sendiri..

NzA berkata... [Maklum Balas]

makin lama kita makin keliru.....

apezs shah berkata... [Maklum Balas]

salam

keliru dalam pengehuan ke..
adehs pening.. tidakkk!!..

sahromnasrudin berkata... [Maklum Balas]

saya tak tahu pun yg Johor takde perarakan maulidur rasul..apepun, saya tak berani nak komen..isu sensitif tue huhuhhhh

nabilah_2908 berkata... [Maklum Balas]

hrumm...jika di biarkan je..lama kelamaan tradisi berarak ni akan lupus...

pada siapa harus di adukan...? huhuhu..

jom ke APA KATA HATI pulak,
PENYAKIT LUPA

mahfudzah berkata... [Maklum Balas]

sapa orang johor ni..hahaha

wahida berkata... [Maklum Balas]

pergghhh..x berani nak komen...sbb aku kalau komen bab ni kang, terlebih emo lak...

x psl2 ISA carik aku nnt...huahuahua...

TiKa LEh berkata... [Maklum Balas]

ye, btol tu..sambutan maulidurrasul xsalah pun asal bnde baik..perarakan mengeratkan perpaduan..
suka berarak kat sekolah dulu..best..

amirul berkata... [Maklum Balas]

Perkongsian sama rata katanya... huhu... agak2lah...

* maaf Man... lama xsinggah sini... sibuk tahap gaban... :(

Dinas Aldi berkata... [Maklum Balas]

Ohh di Johor ada festival Chingay besar2an ya? ni baru akak tau haa..