Realiti Duniawi Kini..

 Wahai Ustaz Ustazah Muslimin dan Muslimah
Keris Silau ingin berceramah
Jikalau anda sudi dengarlah
Bukan nak jadi Fadilah Kamsah
Sekadar nasihat dan tazkirah
Untuk diriku sendiri dan ummah
Untuk familiku dan ahli rumah
Kerana masyarakat semakin parah
Hilang pedoman tanpa arah

Apabila keluar video lucah
Mufti-mufti diam diri tak ada yang marah
Cuma bekas mufti ajak orang membantah
Inilah antara penyakit yang parah

Apabila mufti cenderung ke pemerintah
Berdiam diri dalam hal yang salah
Memang senang cakap solat haji dan umrah
Senang sentuh bab zakat dan ibadah
Bila isu yang tidak memihak pemerintah
Tiba-tiba jadi macam tidak berlidah

Bukankah Qazaf tuntutan dari Syariah
Adakah neraka yang anda mau tempah
Takutlah azab dan siksa dari Allah

Tayang video lucah memang salah
Jabatan Agama tak pergi cegah
Kalau mengajar walaupun dirumah
Segerombolan datang menyergah

Buat bekas mufti macam penjenayah
Yang bagus diambil tindakan mahkamah
Yang kurang bagus diberi tauliah
Yang bagus disekat dari berkhutbah
Yang kurang bagus diberi anugerah
Yang bagus tak boleh beri kuliah
Yang tak bagus boleh ajar setiap qaryah

Inilah antara punca umat jadi lesu dan lemah
Bila ianya dipegang orang yang tak amanah
Kepimpinan bukan berdasarkan al quwwah

Setiap Mawlid nabi suruh cinta Rasulullah
Namun tindakan tidak mencerminkan sunnah
Sikap dengki menebal tak sudah-sudah
Prioriti sepatutnya pembangunan ummah
Namun tenaga dibuang buat benda tak berfaedah

Ustaz Ustazah pun makhluk Allah
Tidak semua yang ikhlas berdaawah
Ada yang takut hilang pangkat dan darjah
Ada yang jual agama jual maruah

Oleh itu marilah wahai ikhwah
Sedarkan mereka yang masih jahiliyah
Supaya benar-benar ikut jalan Allah
Berlemah-lembut penuh berhikmah
Kalau diherdik kita jangan marah
Kalau diperli dicaci sabar aja lah
Dunia dan cabaran adalah mehnah
Tiada jalan daawah yang lurus dan mudah

Daawah banyak berliku susah dan payah
Itu memang menjadi sunnatullah
Habuan dunia bukan matlamat pendaawah
Habuan akhirat menanti kita Insyaallah.


**Sekadar renungan yang diambil dari sumber email admin.

Best Regard,
 

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

8 komen:

::FAIZ FARISH:: berkata... [Maklum Balas]

Wardina Sangat Cantik, dan Bertambah cantik bila Bertudung

NzA berkata... [Maklum Balas]

trkdg bkn mrk xbrsuara ttp suara2 mrk xdikluarkan n digam......apa nk buatkan.

wahida berkata... [Maklum Balas]

apalah nasib umat Islam di kemudian hari...bila video lucah semakin bermaharaja lela...

wardina sgt sweet...

iKhRam berkata... [Maklum Balas]

entry yg sngt bagus.. setuju!!

white rose berkata... [Maklum Balas]

bagus entry ni man...
sangat tinggi bahasa yg digunakan...
maksudnya juga sangat mendalam & terkesan...

mudah2an dgn ramai pembaca entry man ni mendapat hidayah & dorongan untuk berdakwah ke jalan yang benar...

Oasis berkata... [Maklum Balas]

Terima kasih di atas perkongsian dan peringatan di atas.

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

entry yang sgt baik...
semoga kita2 mngambil iktibar.....

hamzah ( cenderawasih) berkata... [Maklum Balas]

ustaz...jom sama2 kita cegah maksiat tu....huhuhuhuhu