Fikir Masa Depan..

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.

Minggu lepas aku menghadiri Kursus Obligasi KWSP di M Suite Hotel, Johor Bahru.
Kita memang sudah sedia maklum, bahawa setiap pekerja swasta memang kena mencarum KWSP. Bagi penjawat awam pula, dah semestinya ramai yang memilih pencen berbanding KWSP.
Sebab itu antara sebab mereka masuk ke organisasi kerajaan, katanya.
Walaupun mereka dah diberi 2 options. 
Tapi bila aku dah menghadiri sesi taklimat ni, buat aku terfikir sejenak...
Nanti aku nak pilih pencen atau KWSP?
Dengan keadaan ekonomi sekarang yang tak menentu, asyik 'menaik' saja tak turun-turun.
Harga barang harian pun semakin mencanak mahal,
cukup ke duit pencen yang kita peroleh setiap bulan tu?
Kalau anda Jusa tiada masalah, poket senantiasa 'berisi'.
Bagi anggota yang kerja bertahun gaji naik seciput ni bagaimana?
Untung kalau dapat penuh, kalau dapat separuh?
Tak kira lagi kalau kita bermasalaah, elakkan suku gaji saja duit pencen. Hehe...


Pada pendapat anda pilih yang mana?
Pilih pencen? Atau pilih mencarum dalam KWSP?

Pada hemat aku yang hanya 'pendawai' ni, baik ambil KWSP.
Asalkan kena ada perancangan dan berjimat.
Dah bersara, boleh buka bisnes kecil-kecilan untuk menampung hidup.
Bagi yang dah berkahwin, lebih baik seorang pencen, seorang KWSP.
Tapi bagi yang berjawatan 'pegawai' yang sah-sah bergaji besar memanglah lebih baik ambil pencen. Tak gitu? Hehe... Apa-apa pun, tepuk dada tanya iman.
Setiap pilihan ada pro dan kontra. Pilihlah yang terbaik.

** Hari ni 4 April 2011, dah setahun rupannya aku eksiden melibatkan 3 buah kereta. Masih segar dalam ingatan. Tapi aku redha akan ketentuanNya.



Best Regard,

Posted by: http://smilemyfta.blogspot.com

Tapaknya..IMAN, Jalannya..SYARIAT, Natijahnya..AKHLAK

12 komen:

MR. SYAH berkata... [Maklum Balas]

hmm.. pilihlah yang mana yg terbaik.. tapi pekerja kerajaan mmg pencenkan..

NzA berkata... [Maklum Balas]

kalu pilih pencen, kita n family xputus dpt kelebihan/keistimewaan dgn gomen trutama dr segi perubatan smpai keakhir hyat ttp kalu kwsp kita dh trputus dr dpt keistimewaan tu...utk jangka masa pjg mmg baiklh pilih pencen cz duit KWSP kalu xdibuat percaturan yg betul akan abis.Masa tu kita dh tua n sakit2 lak..mmg perlu kos prubatan yg tinggi....

ttp trpulang pd individu itu sndiri..
Kebykkan cikgu digalakkan memilih pencen n yg memilih KWSP meraya utk kembali memilih skim pencen...ttp dh xboleh brpatah blk...

::FAIZ FARISH:: berkata... [Maklum Balas]

kwsp kot... blh g Melancong lepas pencen.. (hahaha matila tamak)

HEROICzero berkata... [Maklum Balas]

kalau bijak belanja kewangan, better KWSP, dude. =)

Oasis berkata... [Maklum Balas]

Kalau tak silap, sekarang semua penjawat awam yang baru wajib ambik skim pencen. Xde lagi pilihan. Mungkin goment xde duit nak byr gedabak terus kut.

Sham berkata... [Maklum Balas]

dah tua besok malas dah nak pening2...makan duit pencen je tiap-tiap bulan...itupun kalau sempatlah.. huhu...

ADfeez berkata... [Maklum Balas]

kene rancang masa dpn dr skg..:)

Amieynna Amin berkata... [Maklum Balas]

kalau aku nak pencen.. hehe

setahun jugak Harun dah tinggalkan kite kan.. simpati aku pasal kereta kau tu..

Tukang cerita berkata... [Maklum Balas]

akka pilih pencen...
:)

aleen aiden berkata... [Maklum Balas]

erk,alin xkeje lagi,xtaula mane 1 yg lebih baik.hu3

mr.syazwan berkata... [Maklum Balas]

pilih pencen lagi menjamin

kalau kwsp mmg dpt sekali byk tpi kejap jee...

huhu

hazlin berkata... [Maklum Balas]

dik man,
pilih le pencen...
udah tue baru nak bisnes?
kepala lutut pun dah longgar, otak tak yah serabut nak cari income tiap bulan...

moh! pilih pencen.. time pencen nantipun bolah dapat duit banyak... boleh g melancong..